Forhøjet mandligt humontal.

brevkassespørgsmål

Forhøjet mandligt humontal.

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej, jeg er en pige der snart fylder tretten. For et år siden fik jeg taget nogle blod prøver og fik afvide jeg havde for højet mandligt humon. Det kom dog ikke bag på os, da min mor har det. Det gør dog at jeg har lidt mørker hår på min krop.. Som på benene, armene, så har jeg også på næsen og fingre & tær? Men så på min mave er jeg også begyndt at blive lidt.. Så.. Min mor siger jeg bare skal barbere det væk, men det har jeg ikke lyst til. Men jeg ville høre om i vidste om der fandtes nogle midler mod det? Alser for at sænke det lidt, eller for at gøre hårene lysere? //På overlæben og næsen ved jeg man kan få blitz. //Normalt når kvinder/piger har det kommer deres mens meget sendt og de udvikler sig sent, men det er ikke tilfældet med mig, jeg begyndte allerede som meget lille! Og jeg fik min mens et par måneder før jeg blev ti.. Håber i kan hjælpe. Og jeg skal nok få snakket med min mor om det. Dog ville jeg bare lige høre om i vidste noget inden jeg begynder at snakke om det. Tak på forhånd ^^

Svar:

Kære dig :-)

Du er bare helt velkommen til at skrive - også selvom du søger viden andre steder. Og det er super, at du og din mor kan snakke om det.

Når man har forhøjet niveau af mandligt kønshormon kan der blive problemer med mørk hårvækst - det ved du jo allerede :-) I nogle tilfælde kan man få behandling af denne hårvækst dækket fra sygesikringen - så det bliver gratis. Så skal det dog være rimelig slemt. Det er hudlæger der behandler med laser. Det vil derfor betyde, at du på et tidspunkt skal snakke med din egen læge om at blive henvist til en vurdering hos en hudlæge. Det er ikke en behandling, som altid virker, men hos nogle.

Nu er du jo meget ung - og måske er det ikke tiden for at blive laserbehandlet for dig. Så hvis det nu ikke er helt så slemt - og du ikke skal have den behandling - vil jeg anbefale dig at fjerne de sorte hår med rødderne. På denne måde vil hårene med tiden blive mere bløde og ikke mere stive. Det kan man gøre med pincet, epilering eller voks.

Det er også rigtig vigtigt at du ved, at en vis grad af mørk behåring på maven, omkring brystvorter og i ansigtet kan være helt normalt. Så man skal altid prøve at se sig lidt omkring på andre - og finde det niveau man selv kan leve med.

Jeg håber du kunne bruge svaret en smule. Jeg er sikker på din mor ved en masse om det når hun selv har prøvet det. Og ellers kan din praktiserende læge måske også give dig et par råd med på vejen.

Pas på dig selv :-)

Varme hilsner
Gry