den perfektionistiske cutter
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Jeg er 12 og har haft selvmordstanker i et år mindst. Jeg cutter og river mig og har godt meget hjælp (min klasselærer, mine kærester og venner). Dsv har jeg nu igen sådan én periode hvor jeg bare vil dræbe mig selv og vil skade mig selv. Men min kæreste (som jeg elsker mest af alle) vil slå op hvis jeg skader mig selv, så jeg er virkelig fyldt med vrede. Jeg vil bare rive, nive, bide og skære mig selv, men vil ikke miste ham. Da jeg fik hjælp af min klasselære sagde hun at jeg skulle tegne, og det hjalp også i starten, men nu kan jeg ikke finde på mere og jeg er Dsv meget perfektionistisk og derfor bliver jeg mere sur når det bliver grimt. Er så ked, hvordan kommer jeg af men min afhængihed ?

Svar:
Hej med dig...
Hvor er du sej... fordi du kan snakke og få hjælp af din lærer, dine venner og din kæreste, og så fordi du kan skrive herind og bede om hjælp når det føles så svært lige nu. Det er ikke alle der kan de og det skal du have ros for.
Det lyder som en god lærer du har og jeg kan godt høre at du holder meget af hende og at hun har hjulpet dig ret meget. Det er også tydeligt at du elsker din kæreste rigtig meget og det lyder til at han prøver at hjælpe dig og også elsker dig.
Men som du skriver, så hjælpe det lidt med de her mennesker omkring dig, men ikke helt nok. Og du kan bare mærke den her vrede og du har bare lyst til at dræbe dig selv.
Ud fra det du skriver, så er jeg meget bekymret for dig og jeg mener du skal have en anden slags hjælp, end den du kan få fra din kæreste og din lærer.
Jeg synes det er okay, at din kæreste vil slå op, hvis du skader dig selv. For det er en alt for stor ting for en ung dreng. Og han kan ikke hjælpe dig med den vrede inden i alligevel. Det tror jeg heller ikke din lærer kan, selvom hun lyder sød.
Så kære du... det er vigtigt du viser dit spørgsmål og mit svar til din lærer. Fordi jeg har på fornemmeslen at din lærer ikke helt ved hvor svært du har det. Når hun ved det, så skal hun nemlig sørge for at der er andre og mere professionelle der skal hjælpe dig.
Du har brug for at snakke med en psykolog som kan hjælpe dig med den vrede inden i og som kan gøre det lettere for dig, så du ikke vil skade dig selv eller begå selvmord. Så du i stedet kan nyde dine venner og din kæreste, fordi jeg kan godt forstå du ikke miste ham.
Hvis du får lyst til at chatte anonymt med en voksen, så er du altid velkommen i chatten her i Cyberhus. Men det første du skal gøre er, at få vist det her til din lærer, så du kan få noget ordentlig hjælp.
Jeg håber alt det bedste for dig og at du bruger al dit mod og kræfter til at komme videre, så du kan få det lidt nemmere.
Venlig hilsen
Erroll