Paranoid omkring graviditet
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Jeg er en pige på 19 år, jeg er på p-piller og har været det i snart et års tid og tager dem på præcis samme tidspunkt hver dag. I min sidste pillefrie uge, blødte jeg omkring 4 dage, og normalt varer min blødning 2 dage længere. Jeg har ikke i min tid på p-piller oplevet det før. Det gjorde mig en smule nervøs, da jeg har kunne læse mig til at når man er på p-piller fortsat bløder selvom man skulle være blevet gravid. Jeg købte en graviditetstest hvor der stod at man kunne få klarhed allerede 10 dage efter mulig undfangelse (sammenleje). Jeg tog den på den tiende dag, og den var negativ og endnu en to dage efter. Stadig negativ. Min spørgsmål er, hvornår skal man teste for mulig graviditet, når man er på p-piller? Min egen læge sagde en uge efter udebleven menstruation, men hvordan kan det gælde for piger på p-piller? Og er kan regne med graviditets testenes negative resultat? Derudover kunne jeg også godt tænke mig at vide hvad der præcis menes, når der i p-pille pakningerne står at de skal tages regelmæssigt. Er det inden for 30 min? 2 timer? Eller 12 timer? Mvh

Svar:
Hejsa.
P-piller giver en god beskyttelse mod uønsket graviditet. Og når man som dig husker at tage p-pillerne på omkring samme tidspunkt hver dag, er der 99 % sikkerhed for, at du ikke bliver gravid.
Når vi snakker om at tage p-pillerne regelmæssigt betyder det, at du skal tage p-pillerne hverdag. Ideelt set bør p-pillen tages på samme tidspunkt hver dag, men en forsinkelse på op til 12 timer påvirker ikke pillens sikkerhed. En forsinkelse på mere end 12 timer kræver derimod at man midlertidig bruger en anden form for prævention.
At du har blødt lidt mindre denne gang behøver ikke at have nogen betydning. Cyklus er let påvirkelig for udefra kommende faktorer. Så selv om du er på p-piller kan du godt opleve periodevise ændringer af den normale cyklus med mindre blødning. Hvis din menstruation fortsætter med at være uregelmæssig kan løsningen være, at skifte til en anden styrke af P-piller. Det kan du prøve at snakke med din om.
Omkring det her med hvornår du skal tage graviditetstesten, så kan du tage en graviditetstest tidligst fra den dag du forventer at få din menstruation. Graviditetstesten måler et hormon som man begynder at danne kort efter befrugtningen. Men derfor bliver man alligevel nød til at vente med at tage graviditetstesten. Det gælder også når man tager p-piller.
Jeg ved godt det kan virke som lang tid at vente når du nu går med tanken om du muligvis er gravid. Men tager du graviditetstesten tidligere bliver resultatet simpelthen for usikkert.
Der er dog ingen grund til at du går og er nervøs for graviditet. For hvis du har taget alle dine p-piller korrekt, ikke har kastet op, haft alvorlig diarré eller har taget anden medicin, er det meget usandsynligt, at du er gravid.
Håber jeg gav dig lidt ro og du fik svar på dine spørgsmål.
Knus Anne