Er det modermærke kræft?

brevkassespørgsmål

Er det modermærke kræft?

brevkassespørgsmål af
(Anonymt navn)
13 år
Oprettet 6 år 6 måneder siden

Hej jeg er en dreng på 13 som har et modermærke som at der har kløet et par gange. Det har aldrig kløet meget, men bare lidt. Tit har det også bare kløet på den hånd som at jeg har modermærket på så det kan jo også bare være et tilfælde. Det er en gang i mellem måske hver anden dag at det har kløet og det har stået på i næsten 2 uger. Ved ikke om jeg skal til læge med det eller om jeg bare skal tage det med ro.

Svar:

Kære dig

Jeg kan forstå på din henvendelse, at du bekymrer dig for dit modermærke - og hvis man føler, at det gør opmærksom på sig selv ved f.eks. at klø, er det naturligt at overveje hvad det kan skyldes.

Modermærkekræft er en sygdom der har fået meget opmærksomhed på det sidste og som derfor også sidder klar i vores bevidsthed, hvis vi oplever ændringer i huden. Langt, langt de fleste modermærker og hud-fænomener er helt fredelige og uden sygdom.

Jeg kan ikke fortælle dig om der er noget galt med dit modermærke ud fra det du skriver, men jeg kan fortælle dig lidt om modermærkekræft og det man skal være opmærksom på.

Jeg synes bestemt du skal bede din læge om at se på det - han kan hurtigt vurdere om der er grund til at bekymre sig eller ej.

Modermærkekræft opstår i et eksisterende modermærke eller et nyopstået modermærke med pigment - altså med en brunlig farve.

Man kender ikke alle årsager til modermærkekræft, men der er bla. øget hyppighed hos personer med over 50-100 modermærker, hvis der er flere i ens familie, der har haft modermærkekræft, og så har det også en indflydelse hvilken hudtype man har og hvor meget man udsætter sin hun for ultraviolette (UV) stråler fra solen eller solarie. Og så tyder det på at (svære) solskoldninger som ung/barn kan øge risikoen for modermærkekræft senere i livet.

Man har i USA lavet en ABCD som alle kan bruge som en slags selv-kontrol og guide i forhold til modermærker:

A: Asymmetri. Modermærker med uregelmæssig form.

B: Border (på dansk Grænse): Modermærker med uklar afgrænsning, uskarp rand, mod den normale hud.

C: Colour (på dansk farve): Modermærke med ujævn farve, særligt hvis den til dels har en sort eller blå-sort farve.

D: Diameter. Modermærker som er over 5mm i diameter.

- Har man modermærke(r) af de typer bør man få dem tilset af en læge. Særligt skal man være opmærksom på om de modermærker man har vokser eller forandrer form og farve, klør eller danner sår.

Opdager man det  tidligt er udsigterne meget gode.

Da nogen af årsagerne til modermærkekræft og andre kræftformer i huden skyldes vores livsstil, kan vi selv gøre lidt til at forebygge sygdom. Op til 90% af alle tilfælde af kræft i huden kan relateres tl UV-stråling fra sol og solarie.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor at vi følger deres råd når det kommer til sol og sommer:

- pas især på solen mellem 12-15 (her er solen skarpes og risikoen for solskoldning stor) - gå evt indenfor eller i skyggen.

- brug hat/kasket og tag gerne let langærmet/langbenet tøj på

- brug solcreme (der hvor tøjet ikke dækker. Der skal bruges faktor 15 eller over)

Til slut vil jeg gentage mig selv:

Jeg forstår, at dit modermærke bekymrer dig og du nævner, at det klør.

Jeg synes du skal få din læge til at se på det - da jeg ikke kan afgøre om der er noget uden at have set det. Og så kan du lægge din bekymring fra dig bagefter.

Din læge kan vurdere om han tror der er noget galt med dit modermærke eller om det er helt fredeligt. Hvis han mener det er nødvendigt sender han dig videre til en hudlæge.

Jeg håber mit svar var brugbart for dig!

KH ida

Idas billede
Ida fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål