Brystvorter
brevkassespørgsmål af
Tylle
18 år
Hej! Jeg er en 18 årig pige. Jeg er rigtig bekymret omkring mine bryster. Jeg er mest bange for, at have en form for kræft. Mine brystvorter er ikke ens, altså den ene peger normalt altså ligeud, mens den anden peger ned ad. Det ser så forkert ud når jeg ser mig selv i spejlet inden jeg skal i bad. Jeg føler der er noget galt med mig. Er dette normalt? Mine bryster er heller ikke kæmpe. Jeg har små bryster, og vil i den anledning spørge om ens bryster stadig er i udvikling når man er 18 år? Hvornår stopper udviklingen?
Mvh
Bekymret pige

Svar:
Kære Tylle
Tak for dit spørgsmål.
Det er ikke rart at gå og være bange for, at man har kræft. Derfor er mit bedste råd til dig at gå til læge og blive undersøgt, så du kan få ro i sindet. Fortæl lægen at du er bange for, at det kan være kræft, så han/hun forstår, at det er noget, der bekymrer dig. Lægen vil se og mærke på dine bryster, og hvis der er grund til det, henvise dig til feks ultralyd eller røntgenundersøgelse (mammografi). Jeg vil dog sige, at brystkræft hos en 18-årig pige er meget meget sjældent. Du skriver ikke, om det er noget nyt, at brystvorterne ikke peger samme vej? Hvis de altid har set sådan ud, så tyder det på, at det IKKE er kræft.
Bryster kan jo se meget forskellige ud fra kvinde til kvinde, men det er også helt normalt, at brysterne på samme kvinde er forskellige.
Det er meget individuelt, hvornår man går i pubertet, og hvor længe puberteten varer. Jeg vil dog sige, at de fleste piger er færdigudviklede som 18-årige, så dine bryster vil nok ikke vokse mere.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du får snakket med din læge.
Mvh Anne