30 panodiler
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
har en veninde der lige har fortalt mig at hun har taget 30 stk panodil. Hvad skal jeg gøre? Hun siger hun ikke vil have andre skal vide det

Svar:
Kære du
30 Panodiler er uden tvivl en overdosis, og derfor er det også rigtig godt at du skriver.
Når man har taget en overdosis medicin, skal man i kontakt med læge, med det samme. Det vil sige at du skal tage en telefon og ringe 112, efter en ambulance, lige med det samme.
Det er umuligt at sige noget om, hvor stor en overdosis der skal til, før kroppen tager skade. For det er ganske enkelt forskelligt fra person til person. Nogle skal "kun" have en gnaske lille overdosis, mens andre kan få en stor overdosis uden at få varige skader.
Der er tilfælde i Danmark, hvor en ung er død af en ganske lille overdosis Panodil, så hvis man har spist mere end det der står på pakken, så har man fået en overdosis og så skal man afsted til lægen. 30 er alt for mange, og du skal derfor ringe 112 og bede om hjælp nu.
Mange tanker til dig og din veninde
Niels-Christian