sorg
brevkassespørgsmål af
Pige
11 år
hej, jeg er en pige på 11 år og føler alting går nedad. jeg har mistet over 11+ personer eller dyr i mit liv, og føler bare at jeg ikke kan mere hvis der er en mere som forsvinder.. Min far gik bort da jeg var 8 år, og jeg brugte 3 år af mit liv på at græde og græde hver nat. lige her i januar mistede jeg min kat som jeg elskede overalt på jorden. Og her i juli mistede jeg min hjerte hest. jeg føler bare at jeg ikke passer til? når jeg kommer i nærheden af andre føler jeg mig rigtig utilpas og suger min mave ind eller gemmer min pande, for har blivet mobbet med det i et stykke tid.. nogle der har gode råd?

Svar:
Kære dig
Det at miste en, man elsker, kan bare føles rigtig rigtig rigtig svært. Altså helt ubeskriveligt ondt. Hele vejen ind i hjertet. Det er en smerte, som man kan føle, aldrig vil gå væk igen. Og du har endda mistet mange mennesker og dyr og jeg forstår godt at du er fuldstændig fyldt af sorg. Det er ikke en fair situation for dig, at du er blevet ramt af det så mange gange. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at du har en meget tung byrde på dine skuldre. Og om det vil lette smerten indeni dig, hvis du kan få snakket med nogen om det, som kan hjælpe dig med at bearbejde det. Hvis du ikke allerede har snakket med en psykolog eller terapeut, så kan det være en god mulighed for dig. Sorgen kan godt blive lettere, hvis man bærer den sammen med en anden.
Der lyder måske overvældende at skulle snakke med en professionel, og der er også muligheder for at du kan gøre det anonymt, og via chat, telefon, sms eller brevkasse hos Det nationale sorgcenter. Du kan se mere om deres rådgivning her: https://sorgcenter.dk/ De har faktisk også sorggrupper , hvor det er muligt at møde andre børn og unge, som også har mistet, og som også bærer på en stor sorg. Rigtig mange oplever at det letter, når man kan dele sine tanker med andre der ved præcis hvordan det føles, og det kan man i en sorggruppe.
Du nævner også det her med, at du ikke føler at du passer ind og at din mave suger sig sammen, når du møder nogen. Det lyder bestemt heller ikke særlig rart. Her tænker jeg faktisk også, at en psykolog kan være med til at give nogle gode råd til dig. Hvordan du får det bedre ved at være sammen med andre mennesker. Når man er blevet mobbet, så sidder det godt fast og gør ondt. Og man har måske ikke særlig meget lyst til at komme i en situation, hvor det kan ske igen. Og derfor er det helt normalt at man kan få den der knude i maven.
Jeg håber, at du kan finde en god støtte, som kan hjælpe dig med det også. Hvis du er usikker på hvordan, kan du også skrive til vores SMS-chat, så en af vores rådgivere kan hjælpe dig med at finde ud af hvad der vil være bedst for dig.
Jeg vil virkelig krydse alle mindre fingre for dig og at du kommer lidt ovenpå igen. Så du igen kan føle dig bedre tilpas.
Kram fra Mai