Sexsygdom?
brevkassespørgsmål af
Anja
19 år
Hej brevkassen Jeg er lidt i tvivl om jeg har fået herpes forneden. Jeg har været sammen med en fyr i februar og igen for noget tid siden (uden kondom begge gange) Ca 7 dage efter begyndte jeg at få smertefulde blærer forneden og har senere ligget mærke til at når jeg går ind i stresset perioder begynder de at opstå igen og efterlader ar. Jeg tør ikke gå til lægen for at se om jeg har det, grundet skam og min mor er læge og derfor kan hun se min journal (nogle gange går hun ind for at se mine prøvesvar, hvilket jeg har det fint med, hvis vi ikke gider vente på at lægen ringer) Derudover tænkte jeg på om det ville være okay hvis jeg har sex med en fremtidig kæreste og undlader at sige at jeg tror jeg har det? Eller er det ingen sex til mig fremover? Udover det har jeg oplevet at jeg godt kan blive irriteret mellem mine ben/tæt på mit underliv i varmen og det skaber varmeknopper(?) som er rigtig trælse og det gør at jeg ikke har lyst til at barbere mig da helt glat hud kan være mere smertefuldt end det gavner. Jeg synes generelt det er en lorte situation og der kan vel ik gøres noget ved det? Hilsen Anja

Svar:
Hej med dig. Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå du er generet af dels noget blæreudslæt og dels nogle varmeknopper ved dit underliv. Hvad angår blæreudslættet der kommer og går, så lyder det sandsynligt at det er herpes.
Det er selvfølgelig meget irriterende, men er en meget almindelig lidelse og man regner med at 80 % af alle danskere har herpes. Så der er absolut intet at skamme sig over og du må gerne dyrke sex fremadrettet. Dog kan man smitte når man har udbrud, så jeg vil anbefale at du er ærlig over for din kæreste og at I lader være når der er udbrud.
Hvis du vil være helt sikker på at det er herpes, så skal der en podning fra en blære til når du har udbrud. Her skal du have fat i din læge. Du er jo myndig, så du kan sagtens selv kontakte din læge.
Og din mor bør altså ikke gå ind på din profil uden du har givet lov. Men hvis hun ikke ved du har fået taget en podning gør hun det vel næppe. Ellers er jeg også sikker på at hun vil støtte dig, herpes er som sagt meget almindeligt og der er absolut intet skamfuldt i det.
Hvad angår det andet udslæt du har, så kan det være en smule infektion i hårsække efter intimbarbering eller måske bare noget irritation. Ofte kan enten klorhexidin eller hydrokortison creme hjælpe. Begge dele kan købes i håndkøb. Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen Morten