Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Snus og bøjlebehandling
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg har et spørgsmål. Kan min tandlæge afvise min bøjlebehandling, fordi jeg tager snus? Jeg har allerede bøjle på, men tandlægen siger, at jeg skal stoppe med det på baggrund af, at de ikke vil behandle, hvis jeg tager snus. Findes der nogle love eller rettigheder? Da jeg på ingen måde har tænkt mig at stoppe.

Svar:
Hej dreng 16 år
Mange tak for dit spørgsmål, som er meget relevant.
I Tandplejebekendtgørelsen under regler for ortodontivisitation og ortodontiindikation fremgår det af kapitlet omkring gennemførelsen af ortodontisk behandling at:
"Ved manglende kooperation, herunder svigtende mundhygiejne - til trods for den fornødne motivation, instruktion og information af barn / ung og forældre - bør tandplejen nøje overveje, om det er i barnets / den unges tarv at fortsætte behandlingen, eller om den bør afbrydes."
Det betyder at hvis du og dine forældre ikke samarbejder med bøjeltandlægen for, at opnå bedst mulig effekt af bøjlebehandlingen så må bøjletandlægen godt afbyde behandlingen.
Manglende samarbejde kan være hvis man ikke kommer til de aftalte tider, ikke bruger bøjlen som den skal, misligholder bøjlen enten ved at miste den gentagne gange eller ødelægge den gentagne gange eller hvis mundhygienjen gentagne gange er mangelfuld.
Hvis din bøjletandlæge har sagt, at det udelukkende er pga. dit snusforbrug at de vil stoppe bøjlebehandlingen, så tænker jeg, at det er fordi du placerer snus'en i kontakt med bøjlen som dermed kan skade bøjlen eller påvirke at bøjlen ikke har den optimale effekt.
Jeg har ikke hørt før, at brug af snus udelukkende kan være medvirken til at bøjlebehandlingen stoppes. Ofte skyldes det også andre faktorer fx., at der måske er svigtende mundhygiejne samt at aftaletiderne hos bøjletandlægen ikke overholdes.
Så måske du skal bede din bøjletandlæge om en uddybende forklaring på hvorfor de vil stoppe din bøjlebehandling.
Jeg er ked af at høre, at du er så afhængig af snus, at du på ingen måde har tænkt dig at stoppe. Snus er yderst skadeligt for din mund og din hjerne.
Ud over risikoen for slimhindeforandringer herunder mundehulekræft så ses det ofte, at tandkødet trækker sig væk fra tænderne i de områder hvor snus'en placeres. Det kan give isninger i tænderne da rodoverfladen af tændernes blottes, samt være grimt at se på fordi tænderne bliver længere.  Dertil kan snus'en misfarve tænderne og tandkødet.
Hjernen påvirkes af nikotinen i snusposerne og kan svække hukommelsen, indlærings- og koncentrationsevnen. Hjernen er først færdigudviklet når man er i midt 20'erne, og derfor vil hjernen i dit tilfælde være særlig følsom overfor nikotinpåvirkningen. Nikotinen føres via blodet til hjernen, og da slimhinderne i mundhulen er velforsynet med blodkar er der en særlig hurtig påvirkning af hjernen når snusposerne placeres i direkte kontakt med slimhinderne.
Jeg vil derfor virkelig anbefale dig at stoppe med dit forbrug af snus. Ikke alene i forhold til din bøjlebehandling, men også i forhold til din overordnet sundhed, udvikling af din hjerne og din tandsundhed.
Jeg håber at du vil genoverveje om snus er så vigtig for dig. Hvis du har brug for hjælp til at stoppe så kan du ringe til STOPLINIEN på 80 31 31 31, downloade appen XHALE eller få hjælp i din kommune.
Jeg håber at du har fået svar på dit spørgsmål, og at jeg samtidig har fået sat nogle tanker igang hos dig.
Med venlig hilsen
Mia, tandlægen