Snakke med sig selv

brevkassespørgsmål

Snakke med sig selv

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 2 måneder 3 uger siden

Hejsa. Jeg har gået og undret mig lidt over hvorfor det er jeg snakker så meget med mig selv. Det virker nærmest utilsigtet, men at det bare sker. Jeg vil selv gerne kunne styre det, men det gør nærmest ondt i hovedet ikke at snakke med mig selv. Og når jeg siger meget, mener jeg, ja meget. Endda nok for meget. Enhver given lejlighed snakker jeg med mig selv. Det har stået på i mange år og ved ikke hvorfor. Jeg ved ikke hvad dette kan skyldes, men det er virkelighed udmattende og vil hellere faktisk gerne kunne vende tingene i hovedet og ikke så meget verbalt.

Svar:

Hej du,

Det lyder da godt nok også forvirrende, så det er godt at du skriver!

Jeg er ikke helt sikker på om du snakker med dig selv inden i hovedet eller om du siger ordene højt, men uanset hvad, er det faktisk noget langt de fleste af os gør. Det at snakke med sig selv, kan hjælpe en til at huske ting og når man forklarer sig selv ting, bliver de faktisk lettere at forstå. Så at snakke med sig selv, også højt, er altså fuldstændigt normalt og nogle gange endda gavnligt. Men når man snakker højt med sig selv, gør man det nok mest når der ikke er andre, så derfor opdager vi ikke at andre også gør det. Det med at snakke med sig selv, kan du læse meget mere om her: https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-er-det-sundt-at-snakke-med-sig-...

Når man, som du, oplever at man ikke kan styre snakken, og at det faktisk bliver udmattende, er det selvfølgelig ikke længere en hjælp. Det kan for eksempel ske hvis man er stresset, har svært ved at sove, eller hvis det man siger til sig selv er meget kritisk og negativt. Det kan også ske hvis man bare er en person med rigtig mange tanker, som måske har lidt svært ved at styre dem.

Lige meget hvad grunden er, er det en god ide at prøve at gøre noget ved det. Hvis jeg må komme med nogle konkrete forslag kunne det være:

-Overvej om der er noget som stresser dig eller går dig på, som kan gøre at du har ekstra mange tanker. Hvis der er noget, og det er noget du kan ændre på, vil det måske gøre at du snakker mindre med dig selv.

-Prøv at lægge en plan for at skære ned på at snakke med dig selv. Du kan nok ikke stoppe helt fra den ene dag til den anden, men hvis du tager det lidt af gangen bliver det lettere. Start med nogle situationer hvor du tænker det ikke vil være alt for svært at lade være, og så fortsæt derfra.

-Øv dig i at håndtere dine tanker. Snak er jo egentlig bare tanker du siger højt, så hvis du træner din evne til at fokusere og koncentrere dig, får du også bedre styr på snakken. Det kan du f.eks. gøre med mindfulness øvelser som dem her: https://mindhelper.dk/mental-fitness/mindfulness-oevelser/

-Tal med nogen om det. Hvis snakken skræmmer dig eller hvis mine andre råd ikke virker, synes jeg du skal tale med nogen om det. Det kan være virkeligt hårdt ikke at kunne styre tanker og snakke med sig selv, og nogle gange har man brug for lidt hjælp. Det kan være du kan tale med dine forældre, en af dine venner, eller din læge om det. Man tænker måske mest på lægen som en der kan hjælpe hvis man har ondt et sted, men de er faktisk også rigtigt dygtige til at hjælpe med tanker og de ved om det man oplever er noget man har brug for mere hjælp til.

Jeg håber du kunne bruge mine forslag til at komme lidt videre, husk at du altid er velkommen til at skrive igen!

Mange hilsner,
Marie

cyberhusdittes billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål