Er jeg racist🥺
brevkassespørgsmål af
Lily
18 år
På arbejde i dag, kom der en kollega og sagde at han ville finde vores leder men i joke sagde han asiatiske leder og jeg sagde hov hov det er han altså ikke han er dansker og så snakkede vi lidt videre og hvad andre vil kaldes Personligt tror jeg men jeg ved det selvfølgelig ikke og det sikkert også helt individuelt men hvis man er fra et andet land og har dansk statsborgerskab så tænker jeg at de stadig gerne vil kaldes hva fra hvor de er fra. Kommer selvfølgelig an på hvordan man har det med det land eller nationalitet og uanset hvad så hvis der er nogle der helst vil kaldes for dansker så istedet for fra deres hjem land vil jeg egentlig bare tænke okay og så gøre det Men de her tanker gør de mig så til racist eller at jeg bare gætter hvad de helst vil kaldes for det er jo noget man individuelt helst vil og kaldes

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål – det er virkelig godt, at du reflekterer over det her emne!
Først og fremmest: Nej, dine tanker gør dig ikke til en racist. Tværtimod viser det, at du gerne vil forstå og respektere, hvad folk foretrækker at blive kaldt. Det er helt naturligt at undre sig over, hvordan man bedst kan omtale andre mennesker uden at fornærme dem.
Som du selv nævner, er det meget individuelt, hvad folk helst vil kaldes. Nogle, der har dansk statsborgerskab, identificerer sig som danskere og vil gerne kaldes det. Andre føler stadig en stærk tilknytning til deres oprindelsesland og vil gerne anerkendes for deres baggrund. Der er ikke én rigtig eller forkert måde – det handler om personlig identitet og præference.
Det bedste, du kan gøre, er at være opmærksom på, hvad folk selv foretrækker. Hvis du er i tvivl, kan du altid spørge på en respektfuld måde, fx: "Hvordan foretrækker du at blive omtalt?" De fleste vil sætte pris på, at du viser interesse for deres identitet.
Det vigtigste er, at vi møder hinanden med respekt og åbenhed. Det lyder til, at du allerede tænker over det på en rigtig god måde!
De bedste hilsner,
Karoline