Små bryster
brevkassespørgsmål af
Sofie
14 år
Hej, Jeg er en pige på 14 snart 15 år. Jeg er rigtig ked af mine bryster og bekymret for at de aldrig vokser. De begyndte at gøre ondt da jeg var omkring 10-11 år, og er næsten ikke vokset siden. Jeg er rimelig høj og også slank, men mine andre veninder er også både høje og slanke, men har altså stadig fået bryster, og nogen af dem har ikke engang deres menstruation endnu. Mine bryster går mig meget på, specielt fordi det er noget, jeg ikke som sådan kan ændre. Jeg spurgte min mor omkring hvornår hun begyndte at få bryster, og hun sagde at hun var en af de første i hendes klasse der fik bryster, hvilket gør mig usikker nu hvor jeg næsten ikke engang kan passe en A skål i bh :( Er der noget galt? Og hvor lang tid går der før mine bryster begynder at vokse?? Mvh en pige der er ked af sine små bryster :(

Svar:
Hej Sofie,
Jeg vil lige starte med at slå fast, at der ikke er noget galt med hverken dig eller dine bryster.
Desværre er der rigtig mange unge piger og kvinder der oplever store usikkerheder omkring deres bryster, så du er slet ikke alene med de her følelser. Det kan både være at de er for små, for store, at de hænger, at de har forskellige størrelser eller mange andre ting. Det gør selvfølgelig ikke dine følelser nemmere at være i, og derfor vil jeg gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Helt generelt lever vi i en verden, hvor der er meget fokus på udseende, og hvor der er blevet skabt nogle bestemte idealer af kvindekroppen, som er alt for svære at leve op til. Det fysiske udseende har i mange år fyldt rigtig meget hos mange unge piger og kvinder, men faktisk også for drenge og mænd. Vi har alle en tendens til at sammenligne os selv med andre, og det kan faktisk ofte være med til at skabe en større usikkerhed hos os, hvis vi så ikke ligner de andre, eller hvis de andre har noget man ikke selv har.
Man kan endda blive endnu mere usikker når man så har veninder som fx har fået bryster, og man ikke selv har endnu. Det er altså derfor helt naturligt og forståeligt at det påvirker dig. Det er virkelig svært at lade være med at sammenligne sig med sine veninder.
Mon ikke også dine veninder sammenligner sig selv med dig og deres andre veninder og at de også har nogle usikkerheder? Det kan sagtens være. Måske er der nogle der ville ønske de var høje og slanke som dig, og undrer sig over om de mon vokser mere i højden. Måske er der nogle af pigerne med større bryster, der er usikre hvis deres bryster er tunge, hvis de hænger eller hvis brysterne måske har forskellige størrelser. Det jeg prøver at sige er, at rigtig mange i din alder er usikre over noget og sammenligner sig med veninder og andre. Det betyder også at andre slet ikke ser det man selv er usikker over, fordi de har travlt med deres egne usikkerheder.
I pubertetsårene kan det faktisk være ekstra farligt at sammenligne sig selv for meget med andre, da det er meget forskelligt hvordan og hvornår den kvindelige krop udvikles. Nogle udvikler sig hurtigt, mens andre udviklere sig langsommere, og begge ting er helt normale.
Det vil altså også sige at det er langt fra sikkert at dine bryster er færdige med at vokse. Faktisk kan de vokse helt ind til 20 års alderen. Og måske endda senere, af andre årsager. Årsager som graviditet, vægtøgning eller forskellige præventionsformer.
Det er også vigtigt for mig at sige, at selv hvis dine bryster ikke bliver ligeså store som du ønsker, så er det vigtigt at øve sig i at elske sig selv og acceptere sig selv som man er. Dine bryster har ingen betydning for hvor fantastisk et menneske du er. Du er ligeså meget værd om du har store, mellem, små eller ingen bryster. Og ja, jeg ved at det kan være svært at sige til sig selv, men hvis du siger det nok gange, skal det nok sætte sig fast en dag.
Det er nok i virkeligheden mit bedste råd til dig, for at mindske usikkerheden omkring dine bryster. Men hvis du synes der er for svært, og hvis du ikke rigtig kan få dig selv til at tage det ind, er der også mere konkrete løsninger som at tage en god Bh på. Måske du kan passe en A-skål med lidt push-up i, og på den måde skabe synet af den størrelse bryster du ønsker. Ellers er jeg helt sikker på du kan gå ned i en undertøjsbutik og få nogle gode råd fra butiksmedarbejderen, til hvilken bh der vil give dig god større og samtidig give det look du ønsker. Og her kan du jo tage din mor med, hvis du synes det er grænseoverskridende.
Til sidst vil jeg minde dig om, at der intet er galt med dig eller dine bryster. Du er stadig i en alder, hvor din krop udvikler sig. Og prøv at huske på, at du og dine veninder nok alle sammenligner jer med hinanden, men at det er helt normalt at i og jeres kroppe udvikles i forskelligt tempo og på forskellige måder. Og selvfølgelig at i alle er helt perfekte som i er.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Anne fra Cyberhus