Trans

brevkassespørgsmål

Trans

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Hej CyberHus. Jeg er 15 år og føler mig udenfor alt og alle. Jeg føler at jeg ikke passer ind. Jeg føler at jeg er transkønnet.

Jeg har det rigtig dårlig med mig selv. Jeg ville gerne have en form for hjælp. Jeg har nogle gode venner. Nogle af dem, er enda også LGBTQ+. Men her for nylig kom de op i et skænderi. De er min eneste grund til, at jeg ville blive på denne jord. Vær sød at hjælpe mig.

Fra 15 år

Svar:

Kære 15-årige

Mange tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg er ked af at høre, at du ikke føler, at du passer ind, og at du har det dårligt med dig selv. Det lyder rigtig hårdt, synes jeg.
Jeg synes, at det er rigtig sejt, at du har skrevet til brevkassen, og at du ønsker en form for hjælp, så du kan få det bedre. Ydermere er det rigitg dejligt at høre, at du har nogle gode venner. Selvom det måske ikke virker sådan lige nu, er jeg overbevist om, at du godt kan få det meget bedre. Det er ikke meningen, at du skal gå rundt og have det dårligt og føle dig udenfor.
Ud fra dit brev forstår jeg det som om, at du (1) føler dig transkønnet, og måske derfor ikke føler, at du passer ind, samt (2) at der har været en konflikt i din vennegruppe.

Ift. den følelse du beskriver af at føle sig udenfor, tænker jeg godt, at den kan være relateret til din følelse af at være transkønnet. Først og fremmest vil jeg slå fast, at der ikke er noget som helst i galt i at være transkønnet. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du er nået frem til, at du føler dig transkønnet. Når du føler, at du ikke passer ind, kan det måske skyldes de `regler´, der er i samfundet, for hvad mennesker anser som normalt og `unormalt´. Disse `regler´ kaldes også for normer. En norm, som desværre har været fremherskende længe, er antagelsen om, at alle mennesker er ciskønnede (at de føler sig som de køn de er tildelt ved fødslen) og heteroseksuelle - medmindre de giver utryk for andet. Denne norm kaldes `cis-heteronormen´. De mennesker, der føler sig som en del af cis-heteronormen (altså dem som er ciskønnede og heteroseksuelle), kan føle, at normen skaber inklusion for dem. Men for LGBT+ personer kan cis-heteronormen betyde, at man kan føle sig udenfor eller `unormal´. Jeg tænker, om du måske kan nikke genkendende til dette? At der er nogle underlæggende forventninger i samfundet, som du måske kan fornemme i skolen eller sammen med din familie, som du ikke føler at du passer ind i. Dette kan måske være en af grundene til, at du føler dig udenfor.
Ud fra dit brevkassespørgsmål kan jeg ikke helt finde ud af, om du har snakket med andre om, at du føler dig transkønnet. Hvis du ikke har snakket med andre om det, kunne jeg også godt forestille mig, at det kunne være en af årsagerne til, at du føler dig udenfor. Jeg kunne forestille mig, at det kunne skabe en følelse af, at dem omkring dig ikke kender `den rigtige dig´ eller ikke kender dig ordentligt. Måske kunne det derfor lette at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det kunne være dine venner, din familie eller en lærer eksempelvis.
Slutteligt ved jeg, at det ikke er unormalt som transkønnet at opleve utilfredshed med, hvordan man ser ud, fordi ens krop ikke har det kønsudtryk, man ønsker. Mon dette ligeledes kan være en af grundene til, at du oplever at have det dårligt med dig selv?
Du skriver i dit brevkassespørgsmål, at du gerne vil have hjælp. Der kan være forskellige måder, du kan få det. Du kan eksempelvis henvende dig til din læge og snakke med ham/hende om, at du føler dig transkønnet, og at du ikke har det godt med dig selv. Du kan bestille en tid ved lægen, men hvis det er for overvældende, kan du starte med at ringe og snakke med lægen. En anden mulighed er, at du kan kontakte LGBT+ Danmark og få rådgivning, de har bl.a. en chat, du kan benytte (http://lgbt.dk/radgivning/). Hvis du har mod på det, kan du prøve at snakke med dine forældre og venner om, hvordan du har det. Det kan være at de kan støtte dig i at få den hjælp du efterspørger.

Du skriver i din besked, at dine venner har været oppe og skændes. Det er ikke rart, når der er konflikter, og jeg kan godt forstå, at det går dig på. Du lyder til at være rigtig tæt med dine venner, og derfor føles konflikten måske ekstra voldsom. Jeg håber, at skænderiet er ovre, og at dine venner ikke længere er vrede på hinanden. Hvis skænderiet stadig er i gang, kan det være, at det kunne hjælpe, hvis I mødtes og lavede noget hyggeligt sammen. Det kan også være, at det kan blive nødvendigt at inddrage en voksen - enten en lærer eller forældre. Sommetider kan de fungere som `mægler´ i en konflikt.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mvh Christine

Krestines billede
Christine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål