Slå op
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Det lyder måske voldsomt, men jeg føler ikke, at jeg kan trække vejret i mit forhold. Vi har været sammen i et halvt år, og i starten var det selvfølgelig godt, men nu virker det bare som en rutine. Jeg føler at jeg bliver kvalt. Jeg vil ikke være tarvelig, for han er en god fyr, men jeg har ikke følelser for ham mere. Jeg kan bare ikke få mig selv til at sige det.

Svar:
Hej med dig
Det er et svært sted at være, følelsesmæssigt, når der faktisk ikke er følelser i spil længere. Du står ligesom der med to valg; vil du blive og kæmpe eller vil du slå op? Der er ikke et af valgene, der er mere rigtigt end den andet. Det handler helt om, hvad du har hjertet med i og det lyder til at du har besluttet dig for at slå op? Samtidig vil du gerne have lidt tanker om, hvordan det gøres bedst. Det forstår jeg virkelig godt, og det vil jeg gerne dele.
I forhold til at slå op på en god måde, er der mange løsninger. Og - irriterende nok - kommer rådet herfra til at handle om, hvad du selv har det beste med.  Så tænk dig gerne om, og vælg noget, du kan se dig selv i. Det kan være en vigtig ting at kunne stå inde for dig selv og dine værdier. Så hvilken følelse vil du gerne vil stå tilbage med bagefter?
Du kan måske starte med at finde ud af, om du er mest til en form for hurtig exit, hvor du skriver et brev eller sender en besked, hvor du beskriver dine tanker. Fordelen ved det er, at det ikke kræver du du er fysisk til stede, når din kæreste finder ud af, at du gerne vil så op. Ulempen er, at nogle kan blive sure over at man ikke dukker op fysisk og det kan give en dårlig stemning.
Det kan også være, du er til en snak face-to-face. Her vil fordelen være, at du kan forklare din pointe og sætte så mange ord på, som I begge har brug for. Ulempen kan være, at det kan være svært at sidde overfor en, der bliver såret eller vred eller ked af det. Det kan godt give dårlig samvittighed.
Og altså, der er stadig mange andre måder, jeg ikke har nævnt, og du kan faktisk ikke rigtig vælge forkert. Du kan godt vælge noget, som gør din kæreste ekstra ked af det eller frustreret eller vred. Men det betyder ikke, at valget er forkert for dig. Så hvis du har dig selv med, så har du et godt udgangspunkt. Hvis din kæreste ikke har det på samme måde, vil det være meget svært at undgå at han bliver ked af det, så den forventning skal du nok indstille dig på.
De bedste hilsner fra
Mai