Min verden brasser sammen 😭😭
brevkassespørgsmål af
Laura
15 år
Hej Cyberhus Jeg skriver, fordi jeg har brug for nogen at snakke med. Jeg har haft det svært i noget tid, og det begynder at fylde mere og mere indeni. Jeg føler mig tit trist, frustreret og alene med mine tanker det er svært at forklare det hele men jeg har det bare ikke særlig godt. Der er mange ting der fylder både derhjemme og i skolen. Jeg føler mig tit misforstået og det kan føles som om jeg skal klare alting selv. Jeg har ADHD og det gør nogle ting ekstra svære for mig selvom jeg prøver mit bedste. Nogle gange føler jeg at andre ikke forstår, hvordan det er at være mig. På det seneste er jeg begyndt at få tanker om selvskade. Jeg har ikke gjort noget, men tankerne skræmmer mig, og jeg vil gerne have hjælp, inden det bliver værre. Jeg har brug for nogen at tale med som kan lytte og forstå uden at dømme mig. Jeg håber det er okay at jeg skriver til jer. Jeg ved ikke helt hvad jeg har brug for, men jeg har brug for nogen at dele det med. Venlig hilsen Laura

Svar:
Hej Laura,
Det lyder som om det er svært at være dig lige nu, så det er rigtig godt at du skriver.
Du skriver at du føler dig alene og som om andre ikke helt forstår dig. Det er altså ikke en særlig rar følelse, og jeg tror du har helt ret i, at du har brug for nogen der vil lytte og forstå. Derfor vil jeg gerne prøve, at komme med nogle konkrete ideer til hvem du kan tale med. Jeg har prøvet at finde nogle forskellige muligheder, så der forhåbentlig er nogle stykker du kan bruge.
Voksne du kender:
Det mest oplagte forslag er nok at fortælle dine forældre, eller en anden voksen du stoler på, hvordan du har det. Det kan godt være svært at åbne op på den måde, men du kan også vise dem det du har skrevet til os, for jeg synes faktisk det er en virkelig god beskrivelse du har lavet. Det kan godt være at de ikke helt ved hvordan de skal hjælpe, men det er alligevel tit rart at dele det med nogen, så du ikke skal være alene med dine tanker. Hvis de er i tvivl om hvordan de skal hjælpe dig videre, kan du måske vise dem nogle af de ideer jeg skriver herunder. Det er selvfølgelig heller ikke altid det dur med nogen man kender, og så er det nok bedre med et af mine andre forslag.
Tal med en rådgiver:
Der findes et tilbud som hedder Headspace, hvor man kan tale med en frivillig rådgiver, som ved en masse om de udfordringer man kan have når man er ung. Det er helt gratis, og de er faktisk rigtigt dygtige til at lytte og forstå. De findes i det meste af landet og du kan læse mere om dem her:  https://headspace.dk/book-en-samtale/
Tal med en professionel:
Der er mange kommuner hvor man kan få gratis psykologsamtaler gennem det der hedder PPR. Tilbuddet skifter lidt fra kommune til kommune, og du kan se hvordan det er i din kommune her: https://www.sbst.dk/boern/boernene-foerst-og-barnets-lov/dinside Hvis du har en voksen der kan hjælpe dig, kan du få dem til at kontakte dem. Hvis der ikke er en voksen tæt på, har du også altid lov til selv at kontakte dem. Man behøver ikke fortælle hvem er man er, når man kontakter dem.
Tal med nogen som kender til ADHD:
Du er absolut ikke den eneste med ADHD som oplever, at andre ikke rigtig forstår de udfordringer man har. Derfor kan det være rart at tale med nogen, som selv kender til hvordan det er. For eksempel er der mange med ADHD, som kender til at have bøvlede tanker, som godt kan være skræmmende. ADHD-foreningen har frivillige rådgivere, som selv har ADHD. Du kan finde deres nr og mere information her: https://adhd.dk/adhd-det-taler-vi-om/ De har også et instagram-fællesskab for unge med ADHD som du kan finde på den konto der hedder UNG+
Du skriver til sidst i dit brev, at du ikke helt hvad du har brug for. Men jeg synes faktisk det lyder som om du ved præcis hvad du har brug for: Nogen at tale med, som vil lytte og prøve at forstå dig. Det er mega-stærkt at du rækker ud til os, så jeg håber meget, at du kan bruge et af mine forslag til at komme videre.
Husk at du altid er velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for mere hjælp.
Mange hilsner,
Marie