Skæg
brevkassespørgsmål af
Isabella
17 år
Hej Cyberhus
Jeg er en pige på 17 år. Min mor er dansk og min far er fra Iran, og jeg har arvet et meget mørkt og tykt hår fra ham. Det betyder, at jeg har meget mere hårvækst på kroppen end de fleste danske piger. Mine ben kan jeg barbere, men jeg skjuler for det meste mine arme, og har endda også barberet dem et par gange. Jeg har også for nylig fundet ud af, at jeg har små sorte skæg over mine læber, og når solen skinner er de meget tydelige. Jeg fik en kommentar fra min veninde for nogle dage siden og hun spurgte mig om jeg godt vidste, jeg havde skæg. Det er virkelig pinligt og jeg ved ikke hvad jeg kan gøre ved mit “skæg”. Jeg har hørt at det er dumt at barbere sig i ansigtet som pige, fordi det kan blive værre. Jeg har også hørt at nogen “plukker” dem eller bruger en epilator. Andre bruger voks, men det hele siger folk bare gør det værre. Kan man tage dem med laser eller andet?
Hvad foreslår i?
Mvh. Isabella

Svar:
Kære Isabella
Jeg tror mange piger kender til samme problematik. Ikke nødvendigvis med hår på overlæben, men så andre steder på kroppen, hvor de ikke ønsker hårene.
Faktisk har de fleste kvinder hår på overlæben. Mange som helt lyse dun, men hvis man har meget mørke hår, og kraftig hårvækst kan det sagtens ligne skæg. Det helt enkle svar er selvfølgelig at det er helt i orden at have den slags hårvækst. Mange bekymrer sig ikke om det, og så er det jo ikke et problem.
Du er rigtig ked af dine hår, og derfor får du også et svar der handler mere om muligheder for at gøre noget ved dem. Der er VIRKELIG mange muligheder, og hvad der fungerer bedst er meget individuelt.
Barbering giver helt klart en risiko for at hårene bliver kraftigere, så det vil jeg anbefale dig at vente med at gøre. Nogle bleger hårene, nogle vokser eller epilerer. Laser kan også være en mulighed. Det kan alt sammen være effektivt, men lige meget hvilken af disse behandlinger vi taler om, så er det alt sammen noget der kan være meget hårdt for huden.
Derfor vil jeg anbefale dig at kontakte en professionel kosmetolog, i stedet for at du selv kaster dig ud i at afprøve forskellige muligheder. Aftal tid til en konsultation, hvor du ikke nødvendigvis skal have en behandling, men til en snak om muligheder, fordele og ulemper ved de forskellige behandlinger.
Jeg vil også anbefale dig at tage en snak med din egen læge. Ikke for at få en behandling, men for at høre din egen læges råd til dine muligheder. De et hele afhænger nemlig af hvordan dine hår er, og ikke mindst om du har en særlig risiko for at din hud tager skade af eventuel behandling.
Jeg ved godt du ikke fik et enkelt svar, men jeg håber alligevel du har fået lidt, som du kan gå videre med.
Mange hilsner Julie