Hvor privat er Cyberhus?

brevkassespørgsmål

Hvor privat er Cyberhus?

brevkassespørgsmål af
Nogen
16 år
Oprettet 4 år 7 måneder siden

Hej CH,

det her er mest et lille spørgsmål omkring siden, men jeg har rigtig mange spørgsmål omkring ting, jeg ikke kan snakke med mine forældre om pga visse grunde.

Hvor anonym er cyberhus egentlig? Hvis man nu tilstod at man f.eks. myrdede nogen herinde men ikke har fortalt det til politiet, kan cyberhus så sørge for at politiet bliver indblandet eller at man bliver sporet? Det lyder måske som et meget specifikt eksempel, så jeg lover at jeg ikke har myrdet nogen. Det er ren og skær nysgerrighed.

Er man fuldstændig anonym herinde? Eller skal man faktisk passe lidt på med hvad man siger hvis man b.la. har gjort noget ulovligt?

Svar:

Hej Nogen

Lad mig lige starte med at glædes over at du ikke har myrdet nogen. Men det er et godt eksempel, i forhold til dit spørgsmål.

Jeg vil gerne gøre to ting helt tydeligt og klart.

1. Cyberhus kan ikke og må ikke spore nogen. Det er politiet og kun politiet der må spore. Som udgangspunkt er man altid anonym på Cyberhus. Det er så helt korrekt at der kan være situationer, hvor vi ville kontakte politiet. Det kunne være hvis nogen skrev at de ville begå selvmord lige om lidt, eller at de ville skade andre. Hvis nogen skrev at de havde myrdet et andet menneske, ville vi også kontakte politiet. Når først vi har kontaktet politiet er det 100 procent op til politiet, hvad de vil gøre. Om de vil spore.
2. Når du spørger om man skal passe lidt på med hvad man siger på Cyberhus, kan det lyde som om du går ud fra at der er steder på nettet, hvor man kan være helt sikker på ikke at blive sporet? Her vil jeg gerne gøre det helt klart at der ikke findes noget sted online, hvor du kan være 100 procent anonym. Det eksisterer ganske enkelt ikke. Lige meget hvor du er online, vil du altid efterlade spor, som vil kunne spores. Nogen steder (som Cyberhus) modereres af ansatte. Andre platforme har tekniske overvågning der finder problematisk indhold via algoritmer. Og så er der masser af platforme, hvor politi og efterretningstjenester selv følger med i indholdet, hvis de vurderer at der er høj risiko for at der foregår noget ulovligt på platformen. Lige meget hvordan en platform overvåges, vil der uundgåeligt være tekniske spor, som kan bruges til at spore, hvis man vil.

Til sidst vil jeg gerne understrege at det er meget meget sjældent at vi kontakter politiet. Vi modtager tusindvis af henvendelser hvert eneste år, og det er bestemt ikke hvert år, at vi finder det nødvendigt at kontakte politiet.
Så mit endelige svar til dig må være at du kan være lige så sikker på Cyberhus, som du kan alle andre steder online.

Venligst Karsten

Karstens billede
Karsten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål