Skæg

brevkassespørgsmål

Skæg

brevkassespørgsmål af
M
12 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 12 år og har sorte hår over min læbe. Jeg har prøvet at barber dem uden min mor vidste det, men så fandt hun ud af det, de er vokset ud igen. Alle drengene i klassen kigger meget på mig og spørger ind til det, jeg prøver at ignorer det. I dag har jeg fjernet mine hår med en saks, ikke en rigtig saks , men sådan en like sølv saks, nu er jeg bange for at min mor finder ud af det, hvad skal jeg gøre

Svar:

Kære M

Jeg kan godt forstå, at du er træt af de sorte hår over din overlæbe, men du skal vide, at der faktisk er mange piger, der døjer med samme udfordring. Derfor er det rigtig godt, at du skriver her i brevkassen, så andre piger også kan blive klogere på deres situation.

Du skriver, at du er bange for, at din mor skal finde ud af, at du nu har fjernet hårene med en saks. Det gør mig nysgerrig på om du er bange for det, fordi du synes det er lidt pinligt, eller det måske handler om, at din mor er imod, at du fjerner hårene? I begge tilfælde tænker jeg, at det vil være en god idé, hvis du tager en snak med din mor om, hvorfor du føler et behov for at fjerne hårene. Hvis din mor lige nu er imod, at du fjerner hårene, så kan det måske være, at hun ikke helt forstår, hvorfor du gør det. Det kan derfor være en god idé at fortælle hende, hvorfor du synes hårene er trælse og gerne vil have dem væk. Du kan eksempelvis fortælle din mor, at det er rigtig ubehageligt, når drengene i klassen kigger på dig og spørger ind til det. Prøv at sætte hende ind i situationen fra dit synspunkt ved at fortælle om dine tanker og følelser omkring det. På den måde vil hun måske nemmere kunne forstå, hvorfor du gør som du gør, og måske kan hun endda hjælpe dig med at finde måder til, hvordan du fjerner hårene på en god måde.

Der findes et hav af måder til, hvordan man kan fjerne uønsket hårvækst som overskæg eksempelvis voksning og blegning af hårene eller permanent hårfjerning. Nogle løsninger er dyrere end andre, og jeg tænker tænker derfor også, at det vil være rigtig godt, hvis du og din mor sammen går på opdagelse i, hvordan I løser din udfordring.

Jeg håber du har fået svar på dit spørgsmål, og krydser fingre for at du får taget en god snak med din mor.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål