Kæreste = lykke?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg er 13 år og har aldrig haft en kæreste før. Jeg har ikke engang kysset en dreng. Jeg er lidt genert og tør ikke rigtig at gå hen og snakke med nogen drenge. Jeg føler at jeg er for grim til en kæreste, for hvem ville dog have en grim tøs som mig til kæreste? Jeg har det også med at blive forelsket i alle de forkerte drenge. Dem der allerede har en kæreste, er meget ældre end mig en jeg aldrig kommer til at møde osv. Jeg går i 7 klasse og det er som om at lige meget hvor jeg kigger hen, er der altid nogen som ligger og kysse-nusser med sin kæreste. Er man kun lykkelig hvis man har en kæreste eller hvad? Sådan har jeg det i hvert fald. Det er på en måde blevet kedeligt at gå i skole nå man ikke har nogen at holde om og hygge med. Jeg "savner" på en måde en kæreste. Håber i kan hjælpe mig-

Svar:
Hej med dig.
Jeg vil gerne fortælle dig, at alle de tanker du gør dig omkring en kæreste, er meget naturlige i din alder. Når man ser kærestepar alle vegne og samtidig selv ville ønske at man havde en kæreste, så kan man godt komme til at tro, at det er den eneste vej til lykke. Men sådan synes jeg slet ikke, at det hænger det sammen.
Selvfølgelig handler fohold om at være lykkelig, men dermed ikke sagt at man ikke er lykkelig, hvis man er single. Jeg synes faktisk at lykken også handler om rigtig mange ting, som ikke har noget med en kæreste at gøre. Lykken handler b.la. om hvordan man har det med sig selv, sine venner og familie. Samtidig mener jeg også, at lykken kan komme i små glimt. Man kan f.eks. høre en sang, som minder en om noget fantastisk, som man tidligere har oplevet og dermed fremkaldes lykkefølelsen. Og jeg er sikker på at du også kan finde ting, som gør dig lykkelig lige nu.
Du skriver også at du aldrig har kysset en dreng og at du bliver lidt genert over for drengene. Med hensyn til genertheden, så kan du prøve at øve dig i at snakke noget mere med drengene (f.eks. dem i din klasse). Det kan være om alt muligt, - musik, film, hvad de lavede i weekenden eller noget helt tredje.
Samtidig synes jeg det er vigtigt at du ved, at man ikke bare skal kysse en dreng fordi man så kan fortælle vennerne at man har prøvet det. Det er faktisk en rigtig god idé at vente med at kysse nogen, til det føles rigtigt, for ellers risikerer du at komme til at fortryde det og det ville være ærgerligt.
Til sidst vil jeg fortælle dig at du bestemt ikke er for grim til at få en kæreste. Det må du for alt i verden ikke tro. Jeg er sikker på, at der findes en fantastisk dejlig fyr derude, som synes at du er hans drømmepige. Måske er det en du kender, måske har du ikke mødt ham endnu, men lige pludselig, så står han foran dig.
Venlig hilsen
Nina