Skolers hjelm til at tage elevers mobil.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej,
Jeg er ved at være godt træt at min skoles mobilregler og selvom jeg går i 9. Klasse, vil jeg helst ikke overlade min mobil til min lærer, da jeg har været ud for at skærmen er blevet smadret efter at jeg havde overladt den til min lærer, og jeg kunne åbenbart ikke få en erstatning.
En ting jeg er begyndt på er at ligge den i jakken, men i dag har jeg fået advide at jeg alligevel skal aflevere den, selvom den ligger på/i privat ejendom, altså min jakke.
Med venlig hilsen
En liberal 15årig.

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at det er virkelig frustrerende, at du skal aflevere din telefon, og at du er bange for, at den går i stykker igen, når det er sket en gang før.
Så vidt som jeg kan læse mig frem til, så har danske folkeskoler dog ret til at indsamle elevernes telefoner i løbet af skoledagen, så længe at de udleverer dem igen, når skoledagen er omme. Din skole gør altså ikke noget, som de ikke må, så vidt jeg forstår reglerne. Du fortæller, at du heller ikke må have den i din jakke, og jeg tænker, om grunden til det er, at du så nemt kan gå ud og finde den frem for eksempel i et frikvarter? Hvis det er det, din skole gerne vil undgå, så er det måske derfor, at de ikke vil give dig lov til at have den i din jakke? Det løser selvfølgelig ikke dit problem at vide, hvorfor reglerne er, som de er, men måske det alligevel kan hjælpe lidt på irritationen over det?
Når det så er sagt, så tænker jeg også, at du er i din fulde ret til for eksempel at fortælle din lærer, at du er utryg ved at aflevere din telefon, fordi den én gang er gået i stykker. Det kan være, at I kan finde et bedre system sammen eller med resten af klassen? Det kan også være noget, som man taler med en afdelingsleder eller rektor om, hvis man er træt af noget. Jeg tænker i hvert fald, at man altid har ret til at stille spørgsmålstegn ved, hvordan tingene er, og at man altid kan klage, hvis der er noget, som man synes er forkert. Så længe man taler ordentligt og respektfuld til folk og lytter til, hvad de har at sige.
Jeg kan ikke garantere, at du kan få ændret måden, som din skole gør tingene på, og det kan godt være, at de for eksempel fortæller dig, at din bedste mulighed, hvis du ikke har lyst til at aflevere din telefon, er at lade den blive hjemme. Men i det mindste har du så givet det et skud, og sådan er det, når man forsøger at ændre måden, noget fungerer på. Nogle gange lykkedes, og andre gange lykkedes det ikke,  men måske man så var heldig at lære noget af det, som man kan bruge en anden gang.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål. Held og lykke med det hele!
Mange hilsner
Amanda