Sklerose rysten i hånd.
brevkassespørgsmål af
Jakob
13 år
Hej jeg er en dreng på 13 år næsten 14, bliver 14 den 1 feburar, jeg har en mistanke om at jeg har sklerose, men har ikke fået en diagnose har ikke gået til nogen doktor eller til min mor eller far, når jeg spiser eller generalt holder noget i min højre hånd ryster jeg helt vildt. Jeg har søgt lidt på nettet og der står det skyldes sklerose har angrebet lillehjernen, men ved det ikke.
Jeg skal dø, fint med mig.

Svar:
Hej,
mange tak for dit spørgsmål,
du beskriver at du oplever at din højre hånd ryster når du spiser eller holder noget i din højre hånd. Yderligere skriver du at du er nervøs for om det kunne være sclerose.
Der findes mange årsager til at ens hænder kan ryste, hvoraf sclerose er en af de meget sjældne årsager. Sclerose kommer i mange former, men man oplever oftest at symptomerne forværres i korte episoder (også kaldet attakker). Du beskriver at din hånd ryster, men jeg tror ikke du skal være bekymret for at det er sclerose. Rystelser i hænderne kan skyldes mange årsager, herunder ændringer i stofskiftet, nikotintrang (hvis man normalt ryger men stopper med at ryge), nervøsitet og forskellige typer medicin. Yderligere kan rystelser i hænderne skyldes en en helt godartet tilstand der hedder essentiel tremor - her vil man opleve af ens hænder især ryster når man eksempelvis holder en gaffel eller en kop. Ud fra hvad du fortæller tror jeg det er meget lidt sandsynligt at du har sclerose, og at årsagen til at din hånd ryster skal findes andetsteds.
Dine bekymringer er ikke noget du skal gå rundt med alene, og jeg synes derfor du skal tage op til din læge og tale med vedkommmende. Samtidig synes jeg også du skal fortælle det til dine forældre, inddrage dem i dine tanker og gerne tage dem med tii lægen.
Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.
de bedste hilsner
Morten
Læge