Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Skide smileprotese
brevkassespørgsmål af
Den tandløse
14 år
Hejsa Da jeg var 7 år faldt jeg på min cykel og slog min ene fortand ud. Det var desværre voksentanden så der var ikke så meget at gøre. Jeg har siden den gang haft en smileprotese, hvilket har været et kæmpe problem da den jo skulle tages ud hver gang jeg skulle spise. Meget få viste at jeg ikke havde nogen fortand, hvilket har været en kampe usikkerhed i sociale sammenhænge der indbefattede mad. Det resulterede i at jeg aldrig sage så meget, da jeg jo var bange for at folk skulle se at jeg manglede fortanden. Det har gjort mig ekstremt usikker på mig selv, førte mig ud i en kinda spiseforstyrrelse da jeg HADER at spise sammen med folk. Føler mig grim. Meeen nu har jeg så lige fået togskinner hvor tanden udelukkende sidder fast i bøjlen. De er frem for alt ret skønt da jeg nu kan spise uden at skulle tage min bøjle, og dermed tand ud. Stadig lidt usikker dog...(begrund af chancen for mad i bøjlen) men det skal nok gå. Alt skal dog skæres ud da tanden jo kun sidder på bøjlen og derfor er meget usikker. PISSE NEDEREN!! undskyld, Jeg havde lige bro for at brokke mig lidt... mit egentlige problem er at man kan af en aller anden lorte grund ikke få en stifttand før man er voksen, så når jeg om år skal af med togskinnerne skal jeg altså tilbage til smileprotesen, siger min tandlæge... Meenn der MÅ da være en anden måde, jeg har "lidt" nok over det her skide tandproblem! Jeg gider virkelig ikke at skulle tilbage til den smileprotese når jeg begynder i gymnasiet. Hvad skal jeg gøre? KAN jeg overhovedet gøre noget?? Håber du kan kaste lidt lys over mit problem... kh den Tandløse

Svar:
Hej pige på 14 år!
Mange tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Jeg kan godt forstå, at du er træt af dit problem med den manglende fortand. Et problem, som du har måttet leve med i mange år allerede og desværre må leve med indtil du bliver voksen.
Jeg tænker, med det du beskriver, at det har fyldt rigtig meget i de 7 år der allerede er gået. At du har fået en slags spiseforstyrrelse, som du beskriver, fortæller mig, at det forholder sig sådan.
Jeg er helt sikker på, at dine venner og din familie ikke tænker over det - i hvert fald SLET ikke på samme måde, som du selv gør. Jeg kan godt forstå, at du synes det er "nederen" at du føler dig grim og at du ikke har lyst til at spise sammen med andre, men jeg er sikker på, at det er en følelse, der kun "bor" i dig. Rigtig mange unge er usikre på sig selv og kede af noget ved dem selv, som andre overhovedet ikke tænker over.
Når det så er sagt, så vil jeg foreslå, at I får gjort noget ved problemet. Jeg går ud fra, at du har vendt problemet med dine forældre. Hvis ikke, så vil jeg forslå, at du gør det, for du skal ikke blive ved med at gå med den følelse.
Jeg synes også, at du skal bestille en tid hos din tandlæge, og eventuelt tage en, eller begge dine forældre med. Så kan I fortælle tandlægen præcist, hvordan du har det. I næsten alle tilfælde er det muligt at lave en type smileprotese, som har en tynd metalplader, der ligger op mod ganen og hvor protesebøjlerne sidder rigtig godt fast på nogle af de andre tænder.
Da jeg ikke har set dig, så er det selvfølgelig din egen tandlæge, der skal tage stilling til om det kan lade sig gøre. Hvis det kan, så sidder protesen rigtig godt fast og så kan du spise med protesen siddende i munden. Det tror jeg vil være en stor hjælp for dig.
Held og lykke med fortanden og smileprotesen!
bedste hilsner
Birgitte, tandlæge.