Skedesvamp

brevkassespørgsmål

Skedesvamp

brevkassespørgsmål af
Cecillie
15 år
Oprettet 3 år 5 måneder siden

Jeg tror jeg har fået skedesvamp, når jeg læser denne artikel: https://min-barsel.dk/tips-og-ideer/sadan-slipper-du-af-med-kloe-og-svie...

Jeg vil helst ikke gå til lægen, men kan jeg gøre noget for at få det væk selv hvis, det er skedesvamp?

hilsen Cecillie.

Svar:

Kære Cecilie.

Tak for dit spørgsmål til brevkassen, vi vil altid forsøge at svare på bedste vis. En god ide er dog generelt når du skriver dit spørgsmål, altid at skrive din sygehistorie hvori du beskriver dine symptomer. På den måde kan jeg bedre danne mig et indtryk af hvad problemer er og dermed komme med bedre rådgivning. Bare et lille godt råd til dig og de mange andre unge som benytter brevkassen :)

Nu tilbage til dit spørgsmål. Skedesvamp er en rigtig træls lidelse som en del piger desværre døjer med fra tid til anden. Det har som regel ret klassiske symptomer, med en forstærkt lugt af udflåden som typisk vil være mere gullig/hvid og klumpet som fx hytteost, det kløer og kan svie. Det kan både sidde udvendigt fx på skamlæberne, hvor det vil klø og man kan blive rød og lidt hævet, men det kan også sidde indvendigt i skeden.

Behandlingen hedder Canesten og er en medicin mod svampen som hedder candida. Det kan fås i håndkøb på apoteket enten som creme til udvendig brug, eller stikpiller til skeden eller en kombination.

Jeg vil som udgangspunkt altid anbefale, at man tilses af sin praktiserende læge inden man begynder at tage noget medicin, da det er vigtig at være sikker på diagnosen. Men det fåes som sagt som håndkøb, så du har også muligheden for at købe det og prøve egen behandling.

Jeg håber mit svar hjalp dig, god bedring

mvh læge Julie

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål