Skede revet i stykke pga tampon

brevkassespørgsmål

Skede revet i stykke pga tampon

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Halløj!

Jeg er en pige på 17 som muligvis har ødelagt noget i sin skede. For noget tid siden, da jeg havde menstruation (Hvilket måske 1-2 måneder siden), brugte jeg tamponer uafbrudt og ikke bind, da jeg netop var hos min kærestes mor og ikke have bind til rådighed. Jeg oplever en dag af tamponen gør frygteligt ondt at tage ud, hvilket jeg ikke tænker mere over. Efter min mens, oplever jeg pletblødning. Men ikke menstruations-pletblødning, men rigtig blod. Jeg kigger på mit underliv, ved hjælp af et spejl og en akavet stilling. Der ser jeg så at der er noget der er revet over, eller rettere sagt: noget kød er revet over. Det ligner et stykke kød fra selve skedeåbningen til klitorissen, som er blevet revet over. Hvis det giver mening? Det er ikke smertefuldt, men jeg lægger mærke til det når jeg bader eller ved onani. Jeg har ikke sagt det til nogen, da jeg er ret bange for at skulle sys eller have en gynækolog til at se på det. Selvom jeg i sidste ende, nok ender med begge.

Så mit spørgsmål er, om det er livsnødvendigt at få det tjekket hurtigst muligt, eller om det går? Kan der være nogle ulemper/farligt for mig? Bliver det værre med tiden? Og så senere hen i livet, går ind og har slemme konsekvenser?

Håber det gav mening og at det var nogenlunde til at forstå. God dag.

Svar:

Hej,
Tak for dit spørgsmål.

Det lyder som om du har fået en mindre rift i forbindelse med brug af tampon, men det er svært præcist at sige hvad det drejer sig om ud fra din beskrivelse.
Så længe du ikke har smerter, bløder, udflåd, feber, problemer med vandladning eller oplever andet ubehag kan du tage det roligt, men jeg vil stærkt anbefale dig at gå til din læge og få kigget på det.

Jeg forstår godt det kan være lidt angstprovokerende at gå til din læge med den slags, men din læge er professionel og vant til at håndtere mange forskellige problemstillinger, så du kan være ganske rolig.

Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten
Læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål