skal jeg sige det til min bedste veninde
brevkassespørgsmål af
pigen der ikke ved hvad hun skal gøre
12 år
hej jeg er en pige på12 snart 13 jeg går i 6. klasse. min bedste veninde gør hele tiden grin med mig og jeg vil godt fortælle hinde det men hun er så let til tåre så jeg er bange for at hun gør et stort nummer ud af det, men hvordan skal jeg så sige det til hinde?

Svar:
Hej med dig,
Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig ked af det, når du føler, at din veninde gør grin med dig. Det er ikke rart, og ikke særlig pænt gjort af din veninde. I er jo veninder, så hun burde jo støtte dig og være der for dig, og ikke gøre grin med dig.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil fortælle det til din veninde - og det synes jeg også du skal. Bare fordi hun har let til tåre, skal hun ikke have lov til at gøre dig ked af det. Måske hun ikke mener det hun siger så hårdt, som det rammer dig, og derfor bliver hun også nødt til at få det afvide, så hun kan gøre noget ved det.
Udfra hvad du skriver tror jeg, at den allerbedste løsning vil være at du fortæller hende det ansigt til ansigt. Du kunne også skrive et brev, men jeg tror, at det vil kunne skabe unødig drama. I et brev eller SMS vil din veninde nemt kunne misforstå de ting du skriver, hvorimod du bedre vil kunne forklare dig hvis du fortæller hende det ansigt til ansigt.
Jeg synes ikke, at du første omgang skal gøre noget stort ud af det. Mens I en dag snakker, så sig til hende, at du nogle gange føler at hun gør grin med dig, og at det godt kan gøre dig ked af det. Du kan sige, at du godt ved, at hun måske ikke mener det så slemt, men at det godt kan føles sådan for dig. Hvis du hele tiden fokuserer på hvordan DU føler det, og ikke presser skyldfølelse ned over hende, så tror og håber jeg, at hun vil tage pænere imod det, og ikke føle sig angrebet.
Det kan godt være, at hun bliver lidt ked af det, når du fortæller det. Måske bliver hun lidt flov over, at hun har gjort grin med dig. Men det er jo også helt okay, at hun får det sådan. Du skal ikke lade dig påvirke af det, for du har helt ret til at føle som du føler, og den eneste måde du kan hjælpe dig selv på er ved at fortælle hende det.
Jeg håber det hjælper at snakke med hende og at hun forstår og respekterer det du siger. Hvis  ikke, er du meget velkommen til at skrive igen!
Mange hilsner
Christina