happy slapping
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Det er selvfølgelig ikke lovligt at nogen overfalder andre.
Men er det rent faktisk ulovligt at optage et overfald med mobilen? Og så vise det til andre? Eller at ligge det ud på internettet?

Svar:
Hej,
Først vil jeg sige, at du har helt ret i, at det er ulovligt at overfalde
andre.
Det er ikke ulovligt at tage billeder eller video af andre mennesker, hvis de befinder sig på et offentligt sted. Det er derimod ulovligt at sende det til andre og ligge det ud på internettet, med mindre man har en aftale med den person man har taget billedet af.
Ligeledes er det heller ikke ulovligt at optage et overfald som sådan, men det er derimod ulovligt at ligge det ud på internettet.
Dog skal man være opmærksom på, at man kan komme i klemme i forhold til Straffelovens § 253, som kræver, at man hjælper, hvis der er en, der er i "nød”. Det vil sige, at hvis du har overværet et overfald, hvor en person er kommet alvorligt til skade, så kan du blive straffet for ikke at have hjulpet denne person.
De bedste hilsner
Louise
Lovstuen