Skal det klø?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
okai. Så her for ca. 5-6 dage siden var jeg sammen med min dejlige kæreste. Vi har tit haft de der seksuelle snakke da jeg er jomfru og han ikke er. Han vil hele tiden sikre sig at jeg er okay med det og sådan noget til hvis vi en dag vælger at have sex eller andet i den dur ( hvilket jeg er rigtig glad for).  I lørdags blev vi så enige om at han godt måtte give mig finger da vi begge to følte at det var et rigtig godt tidspunkt og et godt moment.  Det var første gang jeg fik det. Jeg spurgte om han ville gøre det med to da jeg ikke rigtig kunne mærke det da det kun var med en før.
Nu er det snart en uge siden og lige siden dagen efter har det kløet!? Det gør ik ondt men klør bare? jeg har prøvet at se om der er noget som ser anderledes ud dernede og jeg har sådan vasket mig rigtig grundigt men det bliver ved med at klø.  Er det normalt eller? ( jeg er 14, min mor har givet ogs lov til alle de her ting, men synes bare det er for akavet at sige til hende..)

Svar:
Hej,
Jeg er glad for at høre du har en dejlig kæreste som respekterer dine grænser, og at I har det godt sammen og tale om de her ting - bliv ved med det :-) Angående kløen, lyder det ikke som noget farligt, men det kan godt være at dit underliv er lidt irriteret eller at du har fået en let svampeinfektion (hvis dit udflåd er mere hvidt og kornet som "hytteost"). I tilfælde af at du synes det kunne ligne svampeinfektion kan du behandle det med håndkøbsmedicin fra apoteket. Ellers ville jeg bare lade det være og se om det ikke går over, brug kun milde sæber og begræns vask i underlivet idet det faktisk kan irritere underlivet mere. Brug undertøj i bomuld frem for trangt og tætsiddende syntetisk undertøj. Hvis du har forsøgt ovenstående og du fortsat generes af kløe tænker jeg at du skal kontakte din læge for at eventuelt undersøge om det kunne være andre årsage til dine gener.
Mange hilsner