SH/self harm
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg er en dreng på 13 og jeg har tidligere SH’et. Jeg har brug for en grund til ikke at gøre det igen, ellers ender jeg bare med at gøre det igen. Der sker meget for mig lige nu og jeg er SÅ tæt på at gøre det igen. Hvad er nogle grunde til ikke at gøre det?

Svar:
Kære du
Hvor er jeg ked af at høre du har problemer med selvskade, men jeg er også glad for du har styrken til at komme frem og sige problemet er der, og du gerne vil have hjælp til at stoppe det.
At overvinde trangen til at skade dig selv kan være en kæmpe udfordring, især når livet føles overvældende og stressende. Men det er vigtigt at huske på, at der er mange grunde til ikke at skade dig selv.
Jeg vil nu fremlægge nogle grunde til hvorfor du ikke skal skade dig selv:
Din egen sundhed og velbefindehed: At skade dig selv kan forårsage fysisk og psykisk skade på dig selv. Det kan føre til infektioner, ar, smerter og i nogle tilfælde kan det endda true dit liv. Det er vigtigt at passe på dig selv og din sundhed.
Din familie og venner: At skade dig selv kan også påvirke dine nære relationer. Din familie og venner kan blive bekymrede for dig, og føle sig magtesløse eller triste over at se dig i smerte. De ønsker dig det bedste, og at skade dig selv kan påvirke dem negativt også.
Din fremtid: At skade dig selv kan have negative konsekvenser for din fremtid. Det kan påvirke din uddannelse, karriere og personlige relationer. Det er vigtigt at huske, at dit liv og din fremtid er vigtig, og at du fortjener at leve et sundt og lykkeligt liv.
Søg hjælp og støtte: Hvis du føler trang til at skade dig selv, kan det være en ide at søge hjælp både hos lægen eller hos din familie og venner. Du er ikke alene, og der er mange ting, der kan hjælpe dig med at tackle disse udfordringer. Du fortjener hjælp og støtte, og det er en modig handling at bede om hjælp.
Husk, at disse grunde er bare få ud af hundrede, og der kan være mange flere grunde til at undgå selvskade. Som sagt kan det være en ide at kontakte din læge, så du kan blive henvist til nogen der kan give dig professionel hjælp. I mellemtiden kan du overveje om du tør snakke med folk tæt på dig om det. Er sikker på du har viljen og styrken til at stoppe selvskaden helt, at du fortæller det her viser du har modet til at gøre noget ved problemet, og det er rigtig flot!
Al held og lykke til dig!
Venlig hilsen Kylie