For stram og bange
brevkassespørgsmål af
JJ
18 år
Jeg er alt for stram til at have sex. Jeg kan ikke finde ud af at onanere. Jeg er blevet afvist så mange gange fordi jeg er for stram. Det gør mig ked af det, pinlig og usikker på mig selv.
Hvad skal jeg gøre? Er bange for, at jeg vil få et liv uden sex fordi jeg er så stram.
Hjælp mig!
JJ

Svar:
Hej JJ
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og frustreret, men du behøver ikke være flov over at være "for stram". Der er rigtig mange piger, der oplever at føle sig meget stram og kan have svært ved at få fingre eller en penis op i skeden. Du kan dog helt sikkert få et liv med sex. Både fordi man ikke behøver at få noget op i skeden for at have sex - for eksempel kan rigtig mange få orgasme af bare at få stimuleret klitoris ved berøring eller oralsex. Også fordi skeden er bygget til at være elastisk, og der er mulighed for at arbejde med at blive mindre "stram".
Ofte skyldes stramheden at man - uden at ville det - spænder for meget op. Skeden er nemlig omgivet af muskler, som både kan være spændte og afslappede, og som måske lige skal vænne sig til at få finger eller have samleje. Her hjælper det ofte at tage små skridt og øve sig i at slappe af i skeden. Bare at "presse på" eller at gå og blive nervøs over, om man nu er for stram, kan godt have modsatte effekt og gøre en mere spændt.
En måde at øve sig på i at slappe mere af, kunne være at øve dig lidt mere i at onanere. Der er ikke nogen "forkert" måde at gøre det på, det handler mest om at finde det, der føles rart for dig. Du behøver ikke gå direkte til at tænke, at der skal noget op i dig. Du kan starte med at røre andre steder på din krop, for eksempel ved brysterne, inderlår, klitoris eller hvor det føles rart. Det kan også være du kan prøveat sætte musik eller en film på, der tænder dig, eller prøve dig frem med at tænke på ting, der kunne tænde dig.
Når du er lidt mere tændt, kan du prøve at røre omkring skedeåbningen uden at presse på, men give dig selv tid til at vænne dig til følelsen og slappe af. Du kan enten bruge fingrene eller fx en vibrator. Husk at trække vejret, tage dig god tid og gør kun det, der føles godt. Du kan også forsøge med lidt spyt eller med glidecreme, det kan også gøre det lidt nemmere. Du kan læse om flere råd til onani her. En af de gode ting ved onani er, at du kan tage det i dit helt eget tempo. En anden er, at du når du bliver klogere på, hvad der føles godt, kan du også vise det til den, du er sammen med.
Når du næste gang er sammen med en, kan du måske også snakke om, at du gerne vil tage det stille og roligt. Hvis ikke han (eller hun) har lyst til det, er de måske ikke værd at være sammen med. Her kan du måske prøve at styre, og vise hvor og hvordan du godt kan lide at blive rørt. Her kan I også starte stille ud med 1 finger eller 2, inden I prøver med penis. Også her er det godt med spyt eller glidecreme. Hvis det ikke lykkes, fordi det er for stramt eller gør ondt, så er det helt okay. Så kan I gå et skridt tilbage til fx berøring eller oralsex, og måske prøve igen næste gang.
Sex skal være rart og dejligt - det er ikke så vigtigt om der kommer noget op i skeden eller ej. Det vigtigste er at lære sin egen (og sin partners) krop at kende og have det dejligt.
Venlig hilsen
Agnete