Sexuelt forvirreringer.
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej. Jeg er en pige på 23 år. Kort forklaring. Da jeg boede hos min far begyndte han at true og slå, hvilket har gjort at jeg frygter at andre fyre gør det samme. Da jeg så endelig flyttede til min mor, blev frygten værre fordi jeg blev truet med voldtægt osv. Så har aldrig nogensinde kysset en fyr eller haft sex med en fyr. Jeg er endda bange for at flirte med fyre. Og det får mig til at føle mig en smule anderledes, da mange af mine veninder har gjort alt det. Er det normalt at være jomfru og aldrig have kysset en fyr som 23 årige? Og er det underligt at jeg slet ikke har lyst til sex før jeg har været i et forhold?

Svar:
Kære 23 årige pige
Hvor er det godt du rækker ud og skriver til os. Det lyder til at det er super svært at være dig, og at du gør dig mange tanker om det at blive ældre og hvad der er normalt/ikke normalt.
Der er lidt to spor i dit brev, det med angsten for mænd, og det med at være jomfru som 23 årig.
Derfor vil jeg dele det lidt op og tage det med at være jomfru først.
Der er ikke noget unormalt i at være jomfru som 23 årig. Det er der også andre unge kvinder og mænd der er. Nogle fordi de ligesom dig, bare ikke har lysten til sex. Andre fordi de kan være bange for at have sex, at de måske har dårlige oplevelser med sig i rygsækken eller bare ikke har følt sig klar endnu.
Men jeg forstår godt du får tanken, at det kan være unormalt, når du oplever at dine veninder har gjort de forskellige ting. Egentlig ser jeg det som en styrke at du passer på dig selv, og ikke gør noget du ikke føler dig klar til og ikke har lyst til.
De fleste unge er ca 16-18 år gamle, når de har samleje første gang. Nogle er yngre, og nogle er ældre. Det vigtigste her, er jo at man ikke føler sig presset til noget man ikke har lyst til.
Samtidig bliver jeg også nysgerrig på, om du fx onanerer og udforsker din krop og lærer den at kende, eller om du også synes det kan være enormt svært?
Det leder mig også frem til dit andet emne, det med mænd. Jeg tror nemlig godt at de to ting kan hænge sammen for dig, og derfor bliver jeg nysgerrig på, om nogen kender til hvad du har oplevet og været igennem?
Har du fx fået det bearbejdet og talt med nogen om, hvordan det påvirker dig?
For når jeg læser dit brev, synes jeg det giver al mening i verden, at du har det på den måde du har, at lysten til sex ikke er der, fordi det er blevet en skræmmende ting, med trusler om voldtægt. Det er ikke en rar trussel at have med sig i rygsækken. Alene de oplevelser du har med dig omkring din far, lyder til at have sat dybe spor i dig, hvilket er fuldt ud forståeligt.
Af samme grund kunne jeg godt tænke mig, at give dig nogle muligheder for nogen at tale med, for det er ikke noget du skal gå rundt alene med. Det giver dig uden tvivl noge ting med, som kan være svære at håndtere på egen hånd, og den frygt du beskriver for at flirte med fyre, vil jeg jo virkelig unde dig at du kan komme af med, og opleve de gode ting der også er i at flirte, og blive mere fri til at være dig selv.
Den første mulighed jeg vil give dig, er det der hedder www.headspace.dk de har nemlig centre rundt omkring i hele landet, hvor man kan komme ind fra gaden og få et gratis forløb. På hjemmesiden kan du se, om der er et center i nærheden af dig, og på den måde kontakte dem.
En anden mulighed, er at du kontakter din egen læge, og får en henvisning til psykolog. Der vil være en egenbetaling, som evt kan søges hjælp til via fonde, som fx www.jaschafonden.dk som særligt støtter kvinder der har oplevet vold eller overgreb. De har ofte en hurtig behandlingstid, så man får svar inden for 1-2 mdr.
En sidste mulighed er at kunne møde andre unge i et trygt rum på www.gruppechat.dk hvor emnerne er mange forskellige, og derfor kan der være flere muligheder. Det er for unge op til 25 år.
Jeg håber virkelig at du får mod til at kontakte et eller flere af stederne, og stille og roligt får åbnet op for de ting du har med dig, så du forhåbentlig kan finde frem til at det kan være ok at være sammen med en fyr.