Blive stor
brevkassespørgsmål af
Stephanie
14 år
Jeg er virkelig bange for fremtiden De siger "Du ved det, når du ved det" uden tvivl Ja, jeg ved, hvad jeg vil gøre, men vil mine drømme virkelig blive til virkelighed? Jeg ved ikke, hvordan jeg skal vejlede mig selv om det, og hvordan jeg skal sikre mig, at jeg følger det. Jeg er bange for ansvarlighed. Jeg er bange for at efterlade alle mine venner. Jeg vil gerne leve lige her lige nu, men ærlig talt ved jeg ikke hvordan.

Svar:
Kære Pige på14
Tak fordi du skriver til os, og spørger om hjælp. For det lyder til at du virkelig er et sted lige nu, hvor du ikke helt kan finde ud af hvem du er, og hvad du vil. Faktisk er det helt normalt for din alder. I teenageårrene sker der rigtig meget med kroppen, både fysisk og hormonelt. Man kan sige at hjernen er under ombygning. Ting man kunne tidligere, kan lige pludselig blive vanskelige, som om man skal lære det på ny.
Samtidig forlader man barndommen og bliver mere og mere voksen og der forventes langt mere af en. Det er da virkelig forvirrende, ikke?
Jeg synes jo det er fedt at du skriver, at du gerne vil leve lige her og nu, men gad vide hvad det betyder for dig? Hvem vil du gerne være, og hvordan vil du gerne være? Vil du gerne at der både er plads til de barnlige stunder endnu, men også de mere "ansvarlige" tanker som man får i takt med at blive ældre?
Jeg bliver nysgerrig på, om det er noget du har talt med nogen om, hvordan det er for dig at være i det her?
Når jeg læser dit brev, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om du kender www.grupppechat.dk ? Her kan du møde andre unge, også på din alder, og det kunne være et rigtig fedt emne at tage op, for jeg tror på ingen måde at du er alene om at synes det er svært at blive teenager og mærke at der er helt andre forventninger til dig. Hvis du ikke kender til gruppechat, så er det et sted hvor man i trygge rammer kan chatte med andre unge om alle mulige emner. Det kan være rigtig rart at høre andre kender til mange af de samme tanker, og måske kan komme med nye ideer til hvordan man kan håndtere det.
I hvert fald er det ikke noget du bør gå alene med.
Hvis du ikke har mod på at tale med dine forældre eller nogle andre omkring dig, så kan www.headspace.dk også være en god mulighed. Her kan man få et forløb gratis, hvor man kan tale med de samme rådgivere flere gange. Måske de kan hjælpe dig til at blive klogere på alle de her gode tanker du gør dig. På hjemmesiden kan du se om der er et center i nærheden af dig.
Hvis du kunne tænke dig en enkelt samtale med en voksen, kan du også skrive til Cyberhus SMS rådgivning som også er anonym. Her vil de kunne spørge mere ind til de forskellige ting og på den måde måske hjælpe dig lidt mere på vej.