Menstruation
brevkassespørgsmål af
Julie
16 år
Jeg har ikke haft min menstruation i fem måneder. Jeg fik den første gang som 14-årig og så var den nok ret stabil i et års tid. Siden har den været vildt uregelmæssig og nu er det fem måneder siden jeg sidst havde den. Har ikke haft sex, så jeg er ikke gravid. Jeg kan læse at uregelmæssig menstruation er almindeligt men jeg må indrømme at jeg er lidt bekymret. Skal jeg være det?

Svar:
Hej Julie
Tak for dit spørgsmål.
Du har helt ret i at uregelmæssig menstruation er almindeligt, specielt når man er ung. At have menstruation er et meget fint samspil mellem hormoner dannet i hjernen og æggestokkene, som sørger for at man begynder at bløde men også at man holder op igen, og at det gentager sig hver måned. Der kan være forskellige årsager til at man pludselig får uregelmæssig menstruation eller at menstruationen ophører i en periode. Det er godt at du selv har overvejet om du har haft sex, for det er altid vigtigt at tjekke om man kan være gravid. En anden hyppig årsag er stress eller travlhed. Så hvis du har haft meget travlt de sidste måneder kan dette være forklaringen. Hvis man har et overdrevent stort fokus på sund kost, motion og vægttab kan det også gøre at blødningerne ophører for en periode.
Du skriver ikke noget om hvordan du ellers har det, eller om du oplever andre symptomer fra kroppen, så jeg kan ikke sige hvorfor din menstruation er udeblevet i 5 måneder. Jeg vil anbefale dig at snakke med din egen læge om det, da din menstruation tidligere har været regelmæssig. Din egen læge kan så spørge ind til, hvad der kan være grunden til at din menstruation ikke kommer lige nu. Det kan være at din egen læge synes at det er vigtigt at tage en blodprøve eller lave en gynækologisk undersøgelse. Selvom du måske synes det lyder ubehageligt er det vigtigt at du ikke undlader at snakke med din læge om det af denne grund. Tal istedet med din læge, hvis der er undersøgelse du er bekymret for, så er jeg sikker på at I i fællesskab kan lave en god plan.
De bedste hilsner
Mette