Menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej Jeg har været en smule bekymret over min periode det seneste års tid, da min menstruation er blevet mindre og kortere end normal. Normalt vare min periode 5-6 dage og så plejer jeg at have rimelig meget blod, især de første 2 dage og derefter går det langsom ned dag til dag. Det seneste års tid har den skiftet til at vare kun 2-4 dage og så har det kun været medium - light (mest light) nogle perioder er det næsten kun pletblødning. Min menstruation kommer sådan set altid til tiden dag 30-34. Jeg havde lige en hel normal periode for tre måneder siden, hvor jeg endelig troede at det ville vende igen, men nej. Jeg har fået tjekket stofskiftet i november pga. noget andet, og der var ikke noget unormalt. Har tænkt om det nu kunne være stress, som har varet rigtig længe? Jeg har haft det meget svært psykisk i hele corona perioden (invaliderende sygdomsangst) og i samme periode skete der også rigtig meget i forhold til jobcentret, hvor jeg endelig ser ud til at få fred (førtidspension) ved ikke om det kan være noget, som kunne være skyld i min menstruation er i ubalance, og endda vare så længe?. Håber i måske kan give nogle svar 🙏🏼

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Jeg går ud fra, du ikke tager p-piller eller minipiller i præventionsøjemed, for det giver mindre blødninger.
Hvis man er stresset eller psykisk påvirket med fx. angst, som du beskriver, kan man godt påvirke de hormoner, der er skyld i at man får menstruation. Men så har man oftest slet ikke nogen blødning.
Der er ikke noget ved det du beskriver, der bekymrer mig overhoved. Jeg ville se tiden an, og hvis du alligevel har brug for at få nogle flere svar, kan du altid gå til din egen læge, som kan undersøge dig næmere eller tage nogle flere blodprøver på dig.
Håber du kan bruge mit svar.
Kærlig Hilsen Maj