Overraskende oplevelse med pige
brevkassespørgsmål af
En anonym pige
16 år
Jeg har haft min kæreste i næsten et år nu og han er mægtig sød. Men der skete så noget for mig i weekenden. Jeg var til fest uden ham men med en flok veninder. Under festen kom jeg så i snak med en anden pige, vi klikkede ret godt men blev lidt (meget) fulde. Jeg beklagede mig over at jeg skulle en lang tur hjem med natbus og hun spurgte så om jeg ville sove hos hende, hun boede ikke så langt væk. Det ville jeg jo megagerne og skrev så hjem at jeg sov hos en veninde. Da vi kom hjem til hende efter festen var jeg stadig væk godt vissen og det var hun også. Vi skulle bare sove i undertøj i hendes seng men måske pga alkohol fik vi lyst begge to og tog vores undertøj af under dynen. Så kyssede vi og havde pigesex med fingerne, sådan ret heftigt og vi kom efter ikke så lang tid, ret voldsomt. Så sov vi. På den ene side har jeg jo dårlig samvittighed overfor min kæreste for jeg kan jo ikke løbe fra at jeg har kysset med en pige og haft sex med hende, godt nok kun med fingerne vil jeg lige understege. Men jeg fortryder heller ikke for det var en spændene oplevelse, det var min første gang med en pige og jeg synes jeg lærte en masse om mig selv og min krop. Ja og og om pigers kroppe sådan i al almindlighed. Jeg har ikke sagt noget til min kæreste. Bør jeg det og hvordan skal jeg i det hele taget forholde mig efter en MEGET overraskende oplevelse? Jeg har snakket med pigen om det og hun er også lidt forvirret. Hun har ikke ligefrem en kæreste men der er en dreng som hun bager lidt på.

Svar:
Kære du.
Det giver god mening, at du er forvirret og splittet efter denne episode. Du har både haft en intens oplevelse, opdaget noget nyt om dig selv, og du står også med spørgsmålet om, hvad der er “rigtigt” at gøre over for din kæreste.
Først og fremmest, jeg ved godt du skriver i kun gav hinanden finger, men det er stadig objektivt set utroskab, der var kys og sex involveret, og dette overskrider en typisk grænse for et monogamt par forhold. Jeg skriver ikke dette for at fordømme dig, men blot for at understrege, at fordi man selv syntes man ”kun” gjorde dette, og man tænker det bare var en mindre ting, så er det stadig utroskab.
Jeg  ved mit indlæg måske lyder koldt og uforstående, og måske som en omgang skæld ud, men det er ikke min intention, for jeg tror ikke du er et dårligt menneske eller havde onde hensigter, men du har gjort noget uheldigt i fuldskab.
Du kan vælge at gå to forskellige veje:
Du kan vælge at ligge kortene på bordet, og sige det som det er. Så slipper du for at skulle bære rundt på skyld og skam, og i kan evt få snakket om grænser, men det kan til gengæld også betyde han bliver såret og måske trækker sig, dette skal du også være opmærksom på kan blive udfaldet.
Hvordan kan du så formulere dig overfor ham?
Du kan sige eller skrive følgende til ham fx
“Jeg gjorde noget dumt her i weekenden, som jeg føler jeg bliver nød til at fortælle dig fordi jeg respekterer dig. Jeg var meget fuld og endte i en situation med en pige, hvor vi kyssede og var intime. Det skulle aldrig være sket. Jeg ved jeg begik en fejl, men jeg tager ansvar for det. Jeg er ked af det, og undskylder hvis jeg har såret dig og brudt tilliden mellem os. Jeg vil gerne tale om vores grænser og finde ud af, hvordan vi kommer videre herfra.
Det er en åben og fin konkret mulighed hvor det kan åbne op for samtale.
Den anden mulighed:
Du kan også vælge at gå den helt anden vej, og lade være med at nævne episoden overfor ham. Hvis du kan acceptere overfor dig selv det var en engangsfejl i en speciel situation, som ikke har indflydelse på dine følelse for ham samt, at det aldrig vil gentage sig igen. Men dette vil så til gengæld betyde du skal kunne acceptere at bære rundt på en måske tung hemmelighed på lang sigt.
Andre småråd:
Jeg vil også anbefale, at du måske skulle overveje at holde lidt afstand til den pige du var sammen med. Ikke fordi der er noget galt med hende, men så mindsker du risikoen for situationen potentielt kan gentage sig eller skabe yderligere komplikationer i dit nuværende forhold.
Et andet råd er, at du måske fremover skal holde lidt igen med at drikke for meget, hvis du ved alkoholen kan påvirke dig negativt. For alkohol kan være en forklaring på episoden, men ikke en undskyldning.
Jeg tænker også det er en god ide du reflektere lidt over episoden og er hudløs ærlig med dig selv. Her mener jeg fx
”Er du stadig forelsket i din kæreste, og ønsker du faktisk at bevare forholdet?”
- ”Betyder han nok for dig til du kan love dig selv ikke at være utro igen?”
-  ”Har episoden med pigen måske vist du mangler eller savner noget i dit nuværende forhold?”
- ”Kan du leve med hemmeligheden, hvis du vælger at tie stille?”
- ”Er det realistisk episoden ikke vil gentage sig?”
-  ”Ville du selv kunne tilgive hvis din kæreste havde været dig utro?”
Når du har tænkt noget mere over dette, kan du træffe en mere klar beslutning over hvad der er bedst at gøre.
Jeg vil runde mit brev af med at minde dig om, jeg ikke tænker dårligt om dig, jeg er glad for og har stor respekt for, at du har valgt at være åben og ærlig, og derfor håber jeg også du vil tage nogen af mine råd til dig. Jeg tror på du har styrken til at rette op på din fejl og lære af den.
Med venlig hilsen Kylie.