Sex uden at man er på p-piller?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kan man godt have sex uden at være på p-piller? Altså kan man undgå at blive gravid hvis man bruger kondom eller skal man også være på p-piller?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Du spørger om man kan blive gravid, når man har sex med kondom. Det er rigtigt godt at gøre sig overvejelser om.
Hvis kondom bliver brugt på den rigtige måde og på det rigtige tidspunkt, er det en rigtig god præventionsform og risikoen for at blive gravid er meget lille. Kondomet skal på tidligt. Og sprænger det eller falder af, skal man bruge nødprævention i form af fx fortrydelsespille.
Generelt er kondom en fin beskyttelse, hvis man kun sjældent har brug for prævention. Men har man en fast kæreste eller mange partnere øges risikoen for, at noget går galt (man når ikke at få kondomet på eller det sprænger) og det kan være en god ide, at overveje p-piller.
Kondom har også den fordel, at det beskytter mod mange kønssygdomme, hvorfor man bør bruge det ved nye partnere selvom man bruger p-piller.
Vil du læse mere om prævention, er der god vejledning hos Sex og Samfund https://sexogsamfund.dk/viden/praevention
Håber du kan bruge mit svar.
Mvh Rie