Lugt fra skeden
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg er en pige på 16 år. Jeg har et problem med lugt fra skeden. Det har været der i 2-3 år tror jeg. Jeg fik min menstruation for et år og nogle måneder siden.Jeg tror at min udflåd er ret normal, den er i hvert fald sådan hvid-gul og ikke så meget, men den er der hver dag. Jeg dyrker motion og går i bad cirka hver anden dag, nogle gange oftere. Jeg vasker mig med vand dernede og nogle gange sæbe. Jeg har ikke noget intimsæbe, og jeg har heller ikke lyst til at købe noget fordi det ville være virkelig akavet. Derudover går jeg på efterskole og vi har en slags fællesbade så alle andre vil kunne se intimsæben. Det synes jeg heller ikke vil være særlig rart. Lige når jeg har været i bad lugter det ikke, men så efter cirka en halv time kommer lugten tilbage. Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal beskrive lugten men det er ikke en syrlig fiskelugt som jeg har læst andre beskrive det som. Jeg går ofte i stramme bukser, men jeg prøver at begrænse det. Nogle gange sover jeg uden trusser så der kan "blive luftet lidt ud" eller hvad man siger. Men jeg kan kun gøre det når min roomie ikke er der eller hver 3 uge når jeg er hjemme i weekenden. Jeg går næsten kun i bomuldstrusser, og skifter dem hver dag, så tror heller ikke det er det der er problemet. Det klør ikke dernede, der er ikke noget specielt at se og jeg har ikke ondt eller noget så jeg tror ikke at jeg har svamp eller en sygdom. Jeg har ikke haft sex før så det kan heller ikke rigtig være en sexsygdom. Jeg har virkelig ikke lyst til at snakke med nogen om det for at komme til lægen, da det vil være meget grænseoverskridene (det er derfor jeg skriver her). Og jeg tror ikke jeg kan komme til lægen uden at nogen finder ud af det. Det er et ret stort problem for mig. Jeg er bange for at når jeg på et tidspunkt er sammen med en dreng at han så ikke vil alligevel eller at han synes det er klamt. Jeg synes i hvert fald at det er klamt. Hvorfor er lugten der og hvad kan jeg gøre for at slippe af med den??

Svar:
Tak for dit spørgsmål!
I puberteten ændrer sig hormonbalancen og det får kroppen til at ændre sig på forskellige måder - bland andet får vi kvinder øget udflåd fra skeden og menstruation. Mellem to menstruationsblødninger er vores udflåd heller ikke helt ens og allt på skalaen fra klart, slimet, hvidt og let gulligt er helt normalt. Vi er som kvinder heller ikke helt "lugtfri". Hormonerne kan give udflådet en let lugt og det er helt normalt. Jeg synes fra din beskrivelse, at det mest lyder som at du har netop helt normalt udflåd - både mængde, farve og nok også lugt.
Samtidig så kan dårligt lugtende udflåd skyldes en ændring skedens sunde bakterieflora. Når de gode og beskyttende bakterier bliver færre er der god plads til andre kedelige bakterier at brede sig. De lugter ofte dårligt ved frisætning af aminer - typisk som en ubehagelig og gennemtrængende fiskelugt. Lugten er særlig tydelig efter og nogle gange også dagene op til menstruation. Til denne tilstand kan en læge udskrive et antibiotikum (Metronidazol). Behandling varer typisk en uge hvor det er vigtig at man ikke får alkohol få dage før, efter eller under behandlingen (da man ellers kan få det rigtig skidt). Du skriver dog at du netop ikke oplever lugten som fiskeagtig.
Det lyder som at du prøver at passe godt på din krop. Det er rigtig fint at du bruger trusser af bomuld og lufter når det kan lade sige gøre. I forhold til vask så er det vigtigste at den ikke overdrives, så et bad hver anden eller maks en gang daglig er rigitg fint. Jeg kan forstå at det kan føles grænseoverskridende med intimsæbe. Det som er rigtig godt ved den, er at den er mild og surere end almindelige sæber, og netop det der sure miljø hjælper de sunde bakterier at modvirke dårlig lugt. Hvis du kunne få dig selv eller bede en anden om at købe sæben til dig, så kunne du måske putte den over i en tom flaske uden markater? På den måde kan ingen se, hvad slags sæbe du bruger. Det kan også bestilles på nettet :-) Hvis du alligevel fortsætter med almindelig sæbe så sørg for at den er mild og parfumefri.
Så...
Er det farligt med forskydning i bakteriefloraen?
Nej, slet ikke. Men det kan være generende og irriterende.
Kunne du have svamp?
Nej, det er meget usandsynligt. Svamp giver sjældent lugtgener men typsik kløe, rødme og et hvidt og grynet udflåd (som kan ligne hytteost).
Men hvorfor er lugten der?
Jeg tror lugten er der, enten fordi at den er helt normal, eller at du har en let forskydning i din bakterieflora.
Og hvad kan hjælpe?
Vask med mild intimsæbe kan hjælpe ligesom nogle kvinder oplever at en kur med mælkesyrebakterier, som lægges op i skeden, hjælper på lugtgenerne. Det er dog ikke vist at det kan få brudt selve ubalancen i bakteriefloraen. Mælkesyrebakterier til skeden køber man uden recept og kan også fås på nettet, hvis man helst vil slippe for at handle i en fysisk butik.
Og hvis det ikke hjælper?
Så er det faktisk en rigtig god idé at blive undersøgt af en læge. Hvis kedelige bakterier bærer skylden og ikke vil forsvinde af sig selv, så er det nemlig antibiotika der skal til.
Til sidst vil jeg understrege, at uanset hvad den lugt du oplever skyldes, så er du på ingen måde klam! Du er en ung kvinde som oplever noget meget almindeligt og fuldstændigt normalt. Jeg ved at det kan være rigtig svært at snakke om den her slags kropslige ting med både jævnårige og voksne, men jeg vil virkelig anbefale dig at gøre det. Du vil hurtig finde ud af, at også andre går og tænker at der er noget galt med dem. Ved at snakke sammen kan man meget bedre lære kroppen at kende og lære at lide sin egen krop som den er.
Håber svaret kan hjælpe!
Dbh
Rebecka