Yngre end mig
brevkassespørgsmål af
Willa
17 år
Hejjj.
Jeg er en forvirret pige på 17 år som lige har slået op med min kæreste som var 22. Jeg er normalt til ældre fyre og falder altid for dreng/mænd som er modne, både i udseende og være måde. Samme dag jeg slår op med min kæreste, møder jeg en super sød fyr. Jeg finder senere hen ud af at han er 14 år...Jeg føler at han er for ung og at det ikke er ansvarligt for mig, at være sammen med en på 14? Jeg bliver selv snart 18 og synes det er mange år, som er mellem os (Han når dog at blive 15 lidt før jeg bliver 18). Det skal siges at vi har det mega godt, ham på 14 og jeg, men er bange for at han pludselig viser sig at være mega umoden og generelt, at jeg bare er kommet meget hurtigt videre fra min ex?(Havde været sammen med min ex i ca et halvt år)
Mit spørgsmål er bare, for det første om jeg måske går for hurtigt frem, iforhold til jeg næsten lige har slået op? også om det er for uansvarligt at være sammen med en på 14, når jeg selv næsten er 18...?

Svar:
Hej Willa
Det er nogle gode overvejelser du gør dig, og jeg kan godt forstå at det er noget du tænker over. Dels på grund af alderforskellen, og dels fordi du lige har afsluttet et længere forhold.
Jeg vil starte med det her med om det er uansvarligt at være sammen med en der er 3 år yngre end dig. Det kan jeg ikke umiddelbart se at det skulle være. Han fylder 15 inden du bliver 18, og dermed er der ikke rigtig nogle lovmæssige udfordringer i forhold til den seksuelle lavalder. Så længe I begge to går ind i forholdet med et gensidigt ønske om at lære hinanden bedre at kende, og være noget for hinanden, så synes jeg ikke det det er et problem. Jeg tænker det handler om at få afstemt jeres forventninger til hinanden. Hvad er det i hver især ønsker jer af et muligt forhold. Hvis I er enige om det, så synes jeg ikke der er noget uansvarligt eller for den sags skyld mærkeligt ved jeres forhold.
Er der en risiko for at du pludselig finder ud af at han er umoden? Ja, men jeg tænker der altid er en risiko for at man opdager noget ved en partner, når man lærer dem bedre at kende. Noget der gør at man ændrer syn på sin partner, og måske derfor ikke kan fortsætte forholdet. Men sådan vil det jo være i forhold til hvem som helst du måtte møde. Og måske er det slet ikke et problem omkring modenhed. Måske opdager du noget helt andet, som er meget værre. Måske opdager du noget der er meget bedre. Måske er han faktisk bare helt perfekt. Livet er fuld af måske´er, som kan afholde én fra at gøre ting man egentlig har lyst til, hvis man lever efter hvad der kunne ske.
Måske bliver de her ting en udfordring, men det kan kun fremtiden vise. Skulle det vise sig at han er umoden, eller noget helt andet, står du i en situation hvor du kan prøve at løse det der forhindrer et godt forhold mellem jer, eller acceptere at forhindringen er for stor til at I sammen kan komme over og forbi den. Som jeg ser det er du slet ikke henne ved forhindringen endnu?
Om du går for hurtigt frem, er også svært at give et entydigt svar på. Nogle møder deres livs kærlighed dagen efter at de slog op med deres gamle kæreste. Andre har brug for tid til at komme sig over det tidligere forhold, før de kan give sig hen til noget nyt? Jeg tænker du er nødt til at fokusere på det du oplever lige nu. Det du føler, og så måske prøve at tænke lidt mere over det. Hvis du bliver glad og varm indeni. Hvis du føler det som om der er noget imellem jer, der kunne vokse og blive endnu bedre. Så skal du måske give dig selv lov til af være i den følelse, og se hvad den kan udvikle sig til, frem for at tænke over hvad den kan udvikle sig til, og så tage en beslutning ud fra de scenarier du kan tænke dig til. Det er lidt det samme som jeg nævnte før. Det er nemmest at løse udfordringer når de faktisk opstår. For så ved man præcis hvad man står overfor, og så er det lettere at træffe gode beslutninger.
Det var mine tanker...håber de kunne bruges.
Tanker fra Tanja