Sex som 11 årih
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej jeg er en 11 årig pige og føler mig på en måde klar til at have sex og onanere Meget
men er bange for mine forældre opdager hvis jeg har sex.
ville gerne Prøve det men ved ikke hvem jeg skal gøre det emd for det er jo en meget ung alder

Svar:
Kære du
Det er helt naturligt at være vildt nysgerrig på sex og onani, når man når din alder. Jeg tænker at rigtig mange på din alder har det præcis på den måde.
Langt de fleste unge venter alligevel med sex, til de er noget ældre. Ca. 80 procent af alle unge er fyldt 15 før de prøver sex for første gang, og det giver også meget god mening. For selv om sex kan være rigtig dejligt, så kan det også godt være lidt svært i starten. Jo yngre man er jo sværere kan det være at passe på sig selv, og man kan let komme til at overskride sine egne, eller sin partners grænser. Vi møder rigtig mange unge som fortryder at de havde sex for tidligt, fordi de bagefter er kommet til at gøre ting de egentlig slet ikke havde lyst til, eller som bagefter føltes forkert. Det handler netop om at det kan være svært at mærke sine egne grænser før man bliver lidt ældre.
Sex som 11-årig er virkelig tidligt, og jeg vil helt klart anbefale dig at vente.
I forhold til at onanere, er det til gengæld meget mere almindeligt, at man begynder at udforske sig selv og sin lyst, når man er på din alder. Onani kan netop være en rigtig god metode til at lære sig selv og sin krop bedre at kende.
Der er masser af måder at onanere på, og der handler det om at finde ud af hvad der føles rart, og rigtigt for dig.
Jeg kan godt forstå, hvis du ønsker at holde det privat, og ikke ønsker at dine forældre skal vide det.  De første gange du prøver, kan du måske overveje at gøre det, når du er alene hjemme? Mange fortæller også at de onanerer når de er i bad, eller når de er gået i seng, så de i forvejen er i en situation, hvor deres forældre ikke sådan lige kommer ind i rummet. Jeg tænker ikke der er andre muligheder end at prøve det af, hvis du føler dig klar.
Mange hilsner Tanja