Hvad er det?
brevkassespørgsmål af
Sally
17 år
Hej.
jeg har simpelthen brug for hjælp med mit udflåd.
Hvis jeg ligger i min seng, og spænder op i maven, altså sådsn presser, så kan jeg mærke al mit udflåd ryge ud, som om jeg tisser? Det lugter ikke af tis eller noget som helst. Mine underbukser er også helt våde, som hvis man havde tisset. det er først begyndt at blive sådan for omkring 5 dage siden, og det mega træls.. hvad er det?

Svar:
Hej Sally!
Først og fremmest så beklager jeg det sene svar! Og godt du spør! Udflåd er ikke noget vi piger taler så meget om. Det er egentligt ærgeligt, eftersom det er noget vi alle sammen har. Det er helt normalt at man i perioder har mere udflåd en andre. Det kan varierer med blandt andet cyklus.
Normal udflåd er slimet mælkehvidt eller klart/gulligt. Normalt lugter det ikke særligt. Hvis det ændre meget karakter fx blir tykt og hytteost lignende kan det være tegn på ubalance eller fx infektion med svamp. Infektion med seksuelt overført bakterier eller virus kan også gi ændret udflåd, hvis man altså har sex.  Det er altid godt lige at få et tjek hos sin læge, hvis man er i tvivl om man eventuelt ku være blevet smittet med noget! Det er vi som læger helt vant til og vi vil hellere tjekke en gang for meget end een for lidt.  Fx er det meget enkelt at undersøge for klamydia. Der får man bare en vatpind, som man selv kan lave prøven med hos lægen.
Håber det var et svar du ku bruge!
Mange hilsner fra Gerda