Sex med kæreste?

brevkassespørgsmål

Sex med kæreste?

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

Hej.

Jeg er en dreng på 12, snart 13 år. Jeg har onaneret i et lille års tid, og er ret langt hende i puberteten. Jeg har en sød kæreste, også på 12 år. Vi har været kærster i 8 måneder. Sagen er den, at jeg rigtig gerne vil have sex med hende. Jeg har ikke spurgt hende men jeg kan mærke på hende at hun ikke er klar. Hun er ikke særlig langt henne i puberteten, og har hverken fået bryster eller mens. Jeg er 100% sikker på at jeg er klar til sex, og jeg er selvfølgelig helt forstået med at hun også skal være klar.

Mit spørgsmål er: Hvornår synes i er en god alder til at starte med sex?

Svar:

Hej,

En god alder at starte med at have sex? Det er et meget godt spørgsmål, og super relevant. Jeg tænker at du har mange jævnaldrende, der måske går med samme spørgsmål.

Gennemsnitsalderen for unges seksuelle debut er omkring de 16 år, og har været det de sidste 60-70 år. I folkeskolen eller i fritidsklubben kan man hurtigt få et indtryk af, at unge starter med at have sex tidligere, men det er faktisk ikke tilfældet. Og her er det vigtigt at huske på, at det er et gennemsnit. For dit vedkommende er du snart 13 år, og puberteten begynder at vise sig mere og mere. Du skriver selv, at du er langt henne i puberteten. Lyst, og lyst til sex er en naturlig drift hos mennesker, og derfor er det helt naturligt, at du føler dig mere klar til sex, hvis du er længere henne i puberteten.

Ifølge lovgivning må du gerne have sex når I er jævnaldrende, og hvis I har sex fordi I begge har lyst. Så når din kæreste engang får lyst til at prøve sex kan I bare gøre det.

Som jeg læser det, lyder du til at være en heldig teenager. Du har en sød kæreste og I har været sammen 8 måneder. Derudover lyder du også til at være en god kæreste. Du skriver, at du har lyst, men at du er helt indforstået med, at din kæreste også skal være klar. For mig virker det til, at du respekterer din kæreste. Hvilket er meget vigtigt når I skal have sex. Sex handler rigtig meget om at mærke og føle hinanden, og ikke mindst snakke med hinanden. Du har forståelse for, at hun stadig ikke er helt klar, og endnu ikke er så langt henne i puberteten. Det er så godt, at du allerede har gjort dig nogle tanker om det.

Når I begge engang er klar til at have sex, vil jeg råde jer til at have en åben snak om sex og hvordan I begge forestiller jer det. Men det er meget op til jer. Nogle springer bare ud I det, mens andre gerne vil tage det stille og roligt.

Det at have sex eller være intim sammen med en anden, og især første gang, kan betyde meget. Der står noget på spil, når man er så tætte. Når man har sex er man som sagt intime og skal hele tiden forholde sig til det andet menneske. Man kigger på hinanden, mærker hinanden, og reagerer på hinandens kroppe og følelser. Hvis I får en snak om grænser, følelser og hvordan du/I kunne tænke jeres sexliv skal/kan være, er det meget vigtigt, at hun ikke føler sig presset. Du kommer til hende med en lyst til sex, som hun ikke nødvendigvis har. Du kan eventuelt gøre dig nogle tanker om hvordan du vil fortælle det, hvis du gerne vil have en snak med hende om det.

Derfor vil jeg ikke komme med tal på, hvilken alder man skal have for at have sex, eller hvilken alder, der er god at have sin debut på. Nogle unge er 12 år som dig, mens andre venter til de er i 20’erne. Men langt de fleste er omkring de 16 år.

Jeg vil ønske dig held lykke

De bedste hilsner,

Johan

Johan fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål