Sex for første gang

brevkassespørgsmål

Sex for første gang

brevkassespørgsmål af
Signe
22 år
Oprettet 1 år 2 uger siden

Jeg er en Pige på 22 år Jeg har så mange ting Jeg har fået en fantastisk sød kæreste. Vi har kysset og rørt ved hinanden, ham med bukser og underbukser, og mig uden bh. Han har ikke set min krop nøgen endnu og omvendt. Jeg prøver at overbevise mig selv om at min krop er pæn. Jeg prøver at være lidt fræk overfor ham, men føler mig som en lille pige når jeg gør det. Jeg vil gerne snart prøve at have sex med ham, for han er virkelig den rette, men også den første hvilket jeg er nervøs for. Jeg har rørt en fyr forneden før, men det er år siden. Jeg synes at en penis er et mærkeligt kønsdel, og har virkelig svært ved at tænke at jeg skal røre hans på et tidspunkt Hvad skal jeg gøre der? Jeg har tænkt på om vi skulle gå i bad sammen og lige mærke hinandens kroppe. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal spørger ham. Jeg føler mig ikke gammel nok til at have sex selvom jeg kan mærke at jeg ønsker og opleve det især med ham. Han kan sagtens vente til jeg er klar til sex. Men jeg vil bare ikke lade ham vente længere dajeg også selv gerne vil men er nervøs for at opleve Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Rører I bad med ham Hans penis Sex Min alder og krop Hilsen en pige på 22

Svar:

Kære Signe

Tak for dit spørgsmål.

Det er dejligt at høre at du har fundet dig en kæreste, som du er glad og som du er tryg ved, så det er helt forståeligt at du nu er begyndt at føle dig klar til at udforske det seksuelle og gøre forholdet mere intimt. Du skal vide, at det er okay og normalt at have blandede følelser og bekymringer i forbindelse med at have sex for første gang og udforske både din og din kærestes krop og seksualitet. Jeg vil også minde dig, at sex ikke kun handler orgasme, teknik på kønsorganerne eller bare få det hurtig ud af verden.  Sex skulle helst også være en form for kommunikation mellem to mennesker der holder af hinanden, derfor er det meget vigtigt at føle sig 100 % klar og komfortabel med det, før man går videre, for hvis du ender med at gøre det fordi du ikke vil lade din kæreste vente længere, så får du måske en dårlig oplevelse med sex, også bliver det måske svært at gøre noget seksuelt sammen i fremtiden. I et forhold er en af de vigtigste nøgler kommunikation.  Tal åbent og ærligt med din kæreste om dine følelser, grænser, behov og ønsker.

Jeg vil også gerne give dig et par råd med på vejen du kan overveje, og som måske kan fungere for dig;

Forstå dine følelser: Det kan være nyttigt at tænke over dine følelser og tanker i forhold til din seksualitet og hvad du forventer. Prøv at forstå hvorfor du føler dig nervøs eller usikker, og vær venlig og tålmodig over for dig selv - har du måske tidligere haft en dårlig oplevelse der har gjort dig nervøs? Du kan også overveje at betro dig til en god veninde eller et familiemedlem hvis du har brug for yderligere støtte eller rådgivning.

Snak med din kæreste: Som jeg nævnte lidt tidligere så er åben og ærlig kommunikation med din kæreste en afgørende faktor når det kommer til et have et godt sund sexliv. Vær åben om dine ønsker, grænser, forventninger og bekymringer med din kæreste, og lyt også til hans ønsker, grænser og hvad han forventer. En åben og ærlig samtale kan bidrage til at skabe større tillid og forståelse mellem jer og hjælpe jer med at forstå hinandens behov og ønsker, og på denne måde give jer begge en god oplevelse når i skal have sex.

Find den længste omvej: Nogen gange kan det faktisk være en god ide, at tage den længste omvej hvad angår sex, og her mener jeg fx at man tager sig god til at lave forspil. Men det vigtigste er at tage tingene i dit eget tempo og ikke gøre noget man ikke er tryg ved, så tag tingene stille og roligt og find langsomt ud af hvilke seksuelle aktiviteter du kan li, og hvilke du ønsker at udforske yderligere. Husk det er okay at sige nej til ting du ikke er klar til eller ikke ønsker at prøve af- respekter dine egne grænser og lyt til din krop og sjæl.

Søg viden: At have den korrekte viden om seksuel sundhed, herunder sikker sex og sammentykke kan bidrage til at øge din selvtillid og gøre dig mere informeret og klar, når det kommer til det seksuelle- du kan evt overveje at gøre det i fælleskab med din kæreste. Sørg for at lære om sikre sexpraksisser og hvordan man beskytter sig selv og sin kæreste mod potentielle risici. Google her kan være et godt sted at starte til at finde den nødvendige viden.

Kropspositivitet: En anden vigtig nøgle til at du kan have en god oplevelse med det seksuelle er, at have et positivt forhold til din egen krop- hvis du ser positivt på din krop kan det give dig en større seksuel selvtillid. Prøv at fokusere på de ting, du elsker ved din krop, det kan fx være du syntes du har flotte bryster, en flot mave eller noget helt tredje. Hvis man har det godt med sin krop, plejer sex at være en bedre oplevelse.

Det var de råd jeg kunne tilbyde for denne gang, så jeg vil runde af med at sige husk, at det er okay og normalt at have blandede følelser og bekymringer omkring seksualitet og intimitet, især når det er den første gang. Det er vigtigt at tage dig tid, finde den længste omvej så du får den nødvendige tid og ro til at udforske dine egne ønsker og grænser, og husk på, at du har ret til at sige fra, hvis du ikke føler dig klar. Kommunikation, tillid, ærlighed og respekt er nøglen til en sund og vellykket seksuel oplevelse. Jeg ønsker dig al held og lykke med dit forhold, og jeg håber din første gang vil være en god oplevelse for dig!

Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål