Stram skede
brevkassespørgsmål af
En frustreret pige
17 år
Hej Cyberhus! Jeg har et lille dilemma. Jeg er begyndt at blive seksuel aktiv, men har med flere partnere oplevet at pikken ikke vil hel op i mig. Synes ikke det fordi jeg er er stram, fordi pikken kommer op, men det næsten som at når min partneren så trækker lidt ud for at støde ind igen så det som om min skede kun vil have halvdelen op. Min partner skal hele presse til for at den vil blive inde, det da ikke helt normalt? Pikken skal da kunne glide semi frit ud og ind? Eller hvad? Det kan være vildt frustrerende når man begge virkelig har lyst og er tændte. Har derimod også prøvets ex med mig selv med bl.a. En dildo og der har der ikke været nogen problemer overhovedet. Håber i kan hjælpe mig med at finde ud af hvad årsagen kunne være. Mvh. En frustreret 17 årig

Svar:
Hej du
Det er godt, at du spørger, når der er noget, du har brug for hjælp til. Der kan være rigtigt mange årsager til det, du beskriver i dit brevkassespørgsmål. Jeg vil i mit svar til dig komme ind på nogle af de mest almindelige årsager til, at man kan have problemer med at få pikken op - og med nogle forslag til, hvad du måske kan gøre ved det. Du skal vide, at det er helt op til dig, om du vil afprøve nogle af mine forslag.
Først og fremmest bliver jeg lidt nysgerrig på, om du mon (ubevidst) kan komme til at spænde op i musklerne i underlivet, når du har sex? Hvis man kommer til at spænde op i musklerne i underlivet, mens man har sex, kan det godt føles som om, at man er snæver, eller at der ikke er plads til pikken. Nogle gange kan man komme til at spænde op i kroppen, fordi man er spændt, nervøs eller forventningsfuld inden sex - også helt uden at man selv er opmærksom på det.
Du skriver, at du har prøvet at bruge en dildo uden de samme problemer. Så måske er der noget, som du gør, når du er alene, som du ikke gør, når du er sammen med en partner? Er du mon ekstra opmærksom på dig selv og dit velbehag, når du er alene? Det kan være, at du slapper mere af, når du er alene og kun skal koncentrere dig om dine egne behov?
Måske kan det være en idé at øve dig i at få slappet af, ligge behageligt og mærke efter i din krop, når du har sex? Nogle gange tager det tid, før skeden udvider sig helt - også selvom man er tændt og har lyst til sex. Måske kan du og din partner også prøve at bruge lidt ekstra tid på at varme hinanden op og se, om det gør en forskel?
Det kan også være, at det vil være rart for dig at tage en snak med din partner om dine frustrationer ved sex. Nogle gange kan ens frustrationer og bekymringer vokse sig store i ens hoved, og så kan det hjælpe at få sat ord på dem. Så synes de som regel mindre. Det kan være, at du har tanker så som: Er der noget galt med mig? eller Det er pinligt, at jeg ikke kan få den op! Det er ikke unormalt at have sådan nogle tanker, men de er ikke særligt rare at gå rundt med alene. Hvis du har mod på at fortælle din partner om dine frustrationer, kan det endda være, at han kan hjælpe dig med at finde en god løsning, som I kan prøve af.
En anden ting er også, at det er vigtigt at være våd nok. Ellers kan det også føles som om, at det er svært at få pikken op. Det kan være, at I skal bruge ekstra tid på forspil for at sikre jer, at du er våd nok? Eller det kan være, at I skal prøve at bruge glidecreme?
Da der som nævnt i indledningen kan være mange forskellige årsager, er det ikke sikkert, at jeg har ramt ind i netop dét, som skaber problemer for dig. Hvis du har prøvet nogle af mine forslag, og det stadig ikke duer, kan det være, at det vil være en god idé at tage forbi lægen og få en snak om problemet. Måske kan din læge undersøge dig og vejlede dig bedre, end jeg kan her i brevkassen.
Hvis du har flere eller andre spørgsmål, er du naturligvis altid velkommen til at skrive herind igen.
De bedste hilsner
Marie