Sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en pige på 14. jeg har tænkt meget over om man godt kan dyrke sex uden beskyttelse, hvis bare man når og stoppe inden han spermer?? Og kan det gøre en forskel hvis man har givet ham en hånder inden hvor han spermet rigtigt meget og så man dyrker sex bagefter uden beskyttelse, men der er når at komme sæd? Er der nogen risiko for noget?

Svar:
Hej med dig.
Godt nytår - og tak for dine spørgsmål.
Først og fremmest er der altid risiko for graviditet, når man dyrker sex - og dyrkes der sex med ikke faste-partnere er det særligt en god idé, at bruge kondom, så man også er beskyttet mod kønssygdomme.
Det anbefales bestemt ikke, at man bruger den metode, at fyren trækker sig inden han kommer, hvis man vil undgå graviditet. Dels fordi fyren kan have svært ved, at styre sin udløsning, når først han er i gang med, at have sex, og fordi der kan være sædceller i præspermen. Præsprem er en tykflyende, farveløs og lidt klistreret væske, der kommer ud af urinrøret, når fyren er seksuelt ophidset.
Du spørger om det kan gøre en forskel, hvis man har givet et handjob med udløsning, og derefter dyrker sex uden beskyttelse - svaret her er også, at ja der er en risiko for graviditet. Man kan aldrig vide sig sikker på, om man har fået alt væk, og jeg vil derfor bestemt ikke anbefale det.
Jeg vil i stedet anbefale dig at tænke over, hvilken præventionsform, der er den bedste løsning for dig. Hvis du har en fast partner er der mange forskellige muligheder, hvor i også kan undgå, at bruge kondom, hvis det er det i gerne vil. Inde på bl.a. sexlinien.dk kan du læse meget mere om de forskellige præventionsformer, og derefter kan det være en god idé, at booke en tid hos din læge, og vende situatioen med vedkommende også. Din læge kan sammen med dig finde frem til den bedste løsning for dig.
Håber du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner, Helene