Børneporno?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Har længe tænkt over noget. For nolge uger sinden var jeg til en fest med nogle klassekamerater. En af dem blev meget fuld og viste mig og en anden pige en video af hendes kærste der spankede hende. Hun havde underbukser på og vendte ryggen til kameraret. Hun og kærsten er begge under 18. Jeg var aldrig selv i besidelse af videoen, men jeg har jo stadig set den. Tænkte bare på om det var ulovligt at se den når de for det første begge var under 18 og når at hendes kærste ikke havde givet lov.. Det var ham der var filmede så han var ikke rigtig med i videoen, men jeg kender jo hans identitet og han er jo derfor ikke anonym i videonen. I øjeblikket tænkte jeg ikke så meget over det fordi hun jo er en pige og det plejer at være drengen der viser sexvideo med vennerne, men jeg fik dårlig samvittigehed bagefter fordi jeg have tænkt sådan. Har jeg og/eller min klassekamerat gjordt noget ulovligt?

Svar:
Kære du,
Du har ikke gjort noget forkert. Du er blevet vist et materiale, og har ikke selv opsøgt det, eller sat dig i en situation hvor det var forventeligt at du ville se det.
Din veninde der viste jer videoen, har til gengæld gjort noget ulovligt. Hun må gerne være i besiddelse af en video med hende selv og hendes kæreste, hvis de begge er fyldt 15, men hun må ikke vise den til andre.
Hun må ikke vise den til andre uden at han ved det og har givet samtykke til det. Når de er under 18, er det ligemeget om han ved det og er med på det - så må man slet ikke vise videoen til andre.
Selvom videoen "bare" var med spanking, så er der stadig tale om seksualiseret eller pornografisk indhold, og det vil derfor være dækket af de samme juridiske paragraffer og forhold, som hvis det havde været "almindelig" sex.
Så ja - din veninde har faktisk gjort noget ulovligt. Men... Hun gjorde det også i en brandert, og har det måske rigtig dårligt med det.
Jeg synes du skal prikke til hende næste gang du ser hende, og forklare hende, at du faktisk synes det var lidt akavet at du skulle se den video. Oveni ved du, at det faktisk er ulovligt, så hun skal nok - alkohol eller ej - holde sig fra at dele soveværelsesvideoerne med andre :)
//Christian