Små knopper
brevkassespørgsmål af
Stine
19 år
Kære læge! Jeg har en hel masse (hundredevis) af bittesmå knopper på min hals/under hagen. De har været der siden jeg var barn, tænker faktisk så længe jeg kan huske. De gør ikke ondt og de er heldigvis så bittesmå at man ikke kan se dem. Men når jeg får pulsen op fx ved træning bliver de også lidt røde og så kan man se dem en smule. De generer mig egentligt ikke specielt meget men de gør at huden føles ru. Jeg vil høre om i har nogen idé om hvad det kan være? Venlig hilsen Stine

Svar:
Hej Stine
Tak for dit spørgsmål! Det er en meget fin beskrivelse du har lavet af dine knopper på halsen. Ud fra din beskrivelse tror jeg det hedder keratosis pilaris, som betyder knoppet udslæt. Det er som du oplever det, helt ufarligt og er egentlig bare en normal variation som skyldes ophobning af skæl i hårsækkende på halsen. Det er godt at høre at du ikke oplever gener fra dem, men hvis du én dag får lyst til at forsøge noget kan du starte med at bruge en ansigtsskrub på området og smøre med en god fugtighedscreme dagligt, da det for nogle kan mindske antallet af knopper.
De bedste hilsner
Mette