Selvskade

brevkassespørgsmål

Selvskade

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 1 år 3 måneder siden

Jeg har selvsakdet i Ca 2 måneder, jeg vil gerne stoppe igen men jeg ved ikke hvordan... Jeg ved ikke om du har nogle forslag til hvad man kan gøre... Det hjælper ikke med et varmt/koldt bad eller tage en isterning

Svar:

Kære 17 årige pige

Hvor er det fedt at du skriver ind til os, og fortæller om hvordan du har det.

Det lyder til at der er nogle svære ting i dit liv, som gør at du er startet med at selvskade. Det lyder samtidig også til at det giver dig noget, som hjælper dig til at håndtere det svære.

Det kan derfor også være super svært at komme ud af selvskaden, uden hjælp. Da det kræver at man kan finde andre måder at håndtere de forskellige ting på.

Der findes mange ting man kan bruge. Der er blandt andet en app der hedder Min plan appen. Den er på vej til at blive opdateret til en endnu større version.

Der er også, som du nævner små praktiske ting, og det er ikke alt der virker for alle. Uanset hvad, når man afprøver forskellige strategier, er det vigtigt også at give det tid, så man kan lære at bruge dem. Det virker sjældent de første gange, da du her er blevet vant til noget andet.

Så tålmodighed med dig selv og afprøve forskellige muligheder stille og roligt. Tilgiv dig selv for at det ikke bare lykkes første gang!
www.bornetelefonen.dk under "mit problem er" kan du under selvskade se forskellige muligheder der kan være hjælpsomme.

Hver anden måned i lige måneder, kører der på gruppechat.dk også gruppe netop omkring selvskade, hvor du kan møde andre unge, og af den vej få støtte og råd med på vejen. Det kan være hjælpsomt for mange.

En måde du lige nu og her kan prøve, er at du udsætter trangen. Hvis du mærker den, så prøv at udsæt den først 30 sek, lykkes det, så 30 sek mere. På den måde stille og roligt øge tiden. Mind dig selv om, at du ønsker at stoppe med det, at du gerne vil noget andet.
For nogle hjælper det også at finde nogle sjove videoer på tiktok og youtube, hvor man kommer til at grine. Det kan aflede din hjerne og igen udsætte selvskaden.

Det vigtigste lige nu er at du ikke slår dig selv i hovedet, når du falder tilbage i det. Det tager tid at komme ud af.

Her til aller sidst vil jeg gerne give dig nogle muligheder for hjælp, som du kan overveje at bruge.

www.headspace.dk har centre rundt omkring i hele landet, hvor man kan få samtaler. Prøv om der er et i nærheden af dig. Der kan man nemlig få gratis forløb, så længe man har brug for det.
Sms rådgivningen her på Cyberhus kan også være en god mulighed for at få talt lidt, og øve sig i at tale om det, og på den måde få mod til at fortælle det til nogle voksne omkring dig. Det er oftest det der vil hjælpe dig bedst. Om det er en lærer, forældre, læge eller andet er ikke vigtigt. Det er det at tale med nogen der lige nu bliver vigtigst for dig.

Kender du livslinien evt? De har også en chat hvor man kan skrive med dem.

Jeg håber det giver dig lidt med på vejen, og at du kommer ud af selvskaden og finder måder at håndtere det svære på!

Nannas billede
Rose fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål