Selvskade
brevkassespørgsmål af
Annabelle
16 år
Hej Cyberhus Der er noget som jeg har tænkt på, som jeg håber i kan hjælpe/ svare mig på. Hmm... når man selvskader (cutting) skal man så have en stivkrampe vaccination eller kan man godt bare rense det med klorhexidin eller andet? Jeg vil jo gerne undgå infektion eller det der kan være værre.

Svar:
Hej Annabelle og tak for dit brevkassespørgsmål!
For at besvare dit spørgsmål kort og præcist, så er det altid vigtigt at være vaccineret mod stivkrampe, og hvis du ofte har sår efter at have selvskadet, er det vigtigt at du får styr på vaccinationen.
Men selvskade, handler jo også om meget andet end sår og at i sig selv. Derfor vil mit svar være fokuseret på noget helt andet.
Når man "cutter", så er det ofte et tegn på, at man er ked af det eller ikke har det så godt. Når man har det sådan, kan det være rart at tale med en anden. Det kan være en forælder, en god ven eller veninde eller endda en lærer. Hvis det føles for grænseoverskridende at tale med en du kender, så er du også meget velkommen til at skrive til en rådgiver i chatten. Vi har åbent hver tirsdag, onsdag og torsdag og her kan man skrive helt anonymt. Jeg håber, at du vil tage imod denne mulighed, fordi det er vigtigt, at du får det godt igen.
Held og lykke med det hele!
Kærlige hilsner fra Mathilde fra Cyberhus