Er det mens?

brevkassespørgsmål

Er det mens?

brevkassespørgsmål af
Alva
12 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

Hej jeg har fået min mens en gang før, for ca. et halvt år siden. Så da jeg fik den igen for ca. en måned siden troede jeg at det begyndte for alvor. Men jeg tror ikke at det er mens. Jeg tror måske at der er et sår der nede omkring fissen. Fordi at der kommer kun blod når jeg tørrer mig, når jeg har været på toilettet. Der bliver ved med at komme blod, det stopper ikke. Jeg er meget flov over det og tør ikke sige det til min mor. Hvad skal jeg gøre?? Jeg har også et andet dilemma. Der hvor der kommer tis ud af den sidder uden for mine kønsflapper, jeg ved godt at det ikke er meningen af det skal sidde der, så jeg er meget bange. Jeg tør heller ikke sige det til min mor, jeg er meget flov over det. Hjælp mig!!!

Svar:

Hej med dig,

Det er helt normalt at ens menstruation i starten kommer med lang mellemrum og at man ikke bløder så kraftigt. Det du beskriver lyder fredeligt. At dit urinrør ikke sidder hvor dine kønslæber sidder er helt som det skal være. Hvis du går på Google kan du finde en tegning over hvordan os kvinder ser ud for neden.

Du skriver, at du ikke tør at sige det til din mor. Har du et svært forhold til din mor? Hvis det "kun" er fordi du synes det er flovt vil jeg varmt opfordre dig til at snakke med hende alligevel - jeg er sikker på at hun gerne vil tale med dig om det. Hvis dit forhold til din mor er svært, er der så en anden voksen du kunne snakke med? En moster, sundhedsplejersken på din skole, en pædagog du er tryg ved? Din læge vil også kunne snakke med dig og evt undersøge dig hvis det skulle være nødvendigt

Det er helt normalt at føle sig overvældet over at gå i puberteten og også at det er ubehageligt. Ud fra det du beskriver lyder det ganske fredeligt. Jeg håber at du med mit svar får mod på at række ud til en voksen i din hverdag der vil kunne snakke med dig.

Mange varme hilsner

LouiseSs billede
Louise fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål