Tanker og forvirring om seksualitet
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus!
Jeg er en pige på 17 år, som det sidste år har gået og været forelsket i en dreng, men denne forelsket har dog medbragt en forvirring omkring min seksualitet! Der kommer lige lidt baggrundviden først.
Jeg har altid været en drengepige, altså en pige med ben i næsen, rigtig sporty, praktisk og ikke særlig feminin, men jeg har ikke gået og lignet en dreng. (Altså jeg har bare ikke rigtig interesseret mig for makeup, var meget imod det, da jeg var omkring de 13 til 15 år osv.), hvilket til tider har medbragt tanker, om jeg måske var/er til piger. Efter folkeskolen tog, jeg på efterskole, hvor jeg hvilede 100% i mig selv, og var ikke i tvivl om noget. Jeg blev også forelsket i en dreng på efterskolen, hvor jeg bare aldrig var modig nok til at sige det til ham, og jeg tror det samme galt for ham.
Nu går jeg så i 2.g, og min omgangskreds er drengene, altså det er dem jeg hænger mest ud med, og bliver nok stadig anset for at være hende drengepigen, da jeg altid er sammen med dem. Jeg føler mig på en side rigtig komfortabel ved at have denne status, men på den anden side synes jeg den forvirrer mig, da jeg nu har fået den her interesse for at være mere kvindelig (vil gerne fremvise min feminine side), hvilket er meget nyt for mig, og måske også det der skræmmer mig mest, da jeg generelt altid bare har følt mig lidt ”unisex”, hvis man kan sige det sådan. Ham jeg er forelsket i (tror jeg i hvert fald, jeg er) er blandt drengene, og jeg har haft mange tanker om, hvordan det ville være at kysse med ham osv.(har aldrig kysset en dreng før, men har altid drømt om det første kys med en dreng). Men jeg har bare altid haft den her tanke, om at hvis vi nu blev kærester, ville jeg være den mandelige i forholdet, hvilket forvirrer mig meget. Jeg tænker hele tiden også bare generelt at drenge ikke vil være sammen med mig, og jeg ikke vil kunne være sammen med dem, da jeg føler at jeg er drengen, også fordi jeg ikke har det mest feminine ansigt L. Det er disse tanker, som har medbragt en fortvivlelse om jeg måske slet ikke er til drenge men til pige.
·      Altså jeg har aldrig været bange for at være hende der lige tog en svingom med en pige, fordi der måske ikke lige var en dreng, hvor jeg bare lever mig ind i det at være en dreng og sådan noget. Altså nogen gange følelse det som om, der kommer sådan en dreng frem i mig, hvor jeg føler at jeg tænker som en dreng. Det kan for eksempel være, hvordan drenge synes bryster er attraktive, og det er ikke i forhold til mig selv, men virkeligt sådan en følelse af, at jeg er en dreng der sådan sidde og kigger på sådan noget.
·      Jeg har aldrig været forelsket i en pige, og føler mig heller ikke direkte tiltrukket af piger, men jeg kan, da godt tænkte at en pige er attraktiv.
·      Jeg kyssede med en pige, da jeg var fuld på efterskole, men trak mig hurtigt væk fra det, da jeg følte det var forkert, men jeg ved ikke om det måske var fordi, jeg ikke turde at gøre det med en pige. På den anden side, har jeg aldrig til en fest tænkt, hende kunne jeg godt kysse med, som jeg har tænkt om drenge.
Men nu efter disse tanker er begyndt, kan jeg ikke styre mine tanker, og de bliver ved med at ligesom tvinge mig til at tænke alt muligt godt om piger. Jeg prøver at lade mine tanker få frit løb og fantasere, men der er ligesom en stopper inde i mig, da jeg nok inderste inde virkeligt ville være ked af at skulle være andet end heteroseksuel. Jeg har haft tanker om min seksualitet før, men har altid fejet det lidt væk, men nu kan jeg mærke jeg gerne vil have styr på om jeg er heteroseksuel, biseksuel eller lesbisk. Derfor skriver jeg her til at få lidt hjælp på vejen. Det presser mig meget, når jeg er sammen med mine veninder, da jeg bare ikke føler jeg er lige så piget som dem rent psykisk og fysisk, hvilket medfører jeg er bange for pludseligt at blive forelsket i dem, og det skal vise sig at jeg måske slet ikke er til drenge. Jeg håber, det giver nogenlunde mening.
Hilsen pige

Svar:
Hej Pige
Jeg kan sagtens forstå at du er forvirret og frustreret over de følelser du oplever. Det er rigtig svært ikke at kunne genkende sig selv og på den måde begynde at tvivle på om man er den man egentlig altid har gået og troet at man var.
Jeg vil gerne starte med at sige at jeg mder rigtig mange unge der oplever stor tvivl omkring deres identitet og seksualitet. Jeg tænker at det er helt naturligt at de her tanker fylder rigtig meget i ungdommen, hvor man netop udvikler sig helt vildt.
Som jeg forstår dig så har du altid opfattet dig selv som en drengepige...som en af gutterne. Og netop derfor kan jeg godt forstå hvis du oplever det som mærkeligt at du pludselig oplever en lyst til at lade dine mere feminine sider træde mere frem. Men jeg tror det er vigtigt at forstå at sådan noget som identitet og seksualitet ikke behøver være så enten eller. Sådan er det ofte når man er yngre. Så er man enten på den ene eller den anden måde. Man kan lide nogle bestemte ting, og alt det andet kan man så ikke lide. Men jo ældre man bliver jo mere går det op for de fleste at tingene slet ikke er så "firkantede" og lette at putte i kasser.
Jeg tænker slet ikke der er noget galt i at du ønsker at vise dine feminine sider samtidig med at du måske stadig har det bedst med at hænge ud og være venner med drengene. Sådan er der masser af piger og voksne kvinder der har det. Der er heller ikke noget forkert i at du egentlig føler at du tænder mest på at kysse med en dreng samtidig med at du sagtens kan føle at en kvinde, eller eksempelvis bryster er attraktive.
Når jeg læser det du skriver så fornemmer jeg at du rigtig gerne vil have et klarere billede af hvem du er og hvilken seksualitet du har. At du ligesom gerne vil have et "kort over" hvem du er så du bedre ved hvad du skal styre efter. Det tænker jeg er meget naturligt og nok noget de fleste mennesker gerne vil have. Men jeg tror samtidig at det er noget som vi ikke kan tænke os til. Hvis vi som mennesker skal blive klogere på os selv bliver vi nødt til at gøre i modsætning til "kun" at tænke.
Du fortæller at du tænker rigtig meget over de her ting og at du oplever stor konflikt imellem de her forskellige følelser og tanker som du oplever. Men faktisk tror jeg at du bliver nødt til at prøve (jeg ved godt at det er rigtig svært) at tænke noget mindre...og gøre noget mere.
At prøve at tænke noget mindre over om det er rigtig eller forkert eller om det du føler lige passer til den du gerne vil være.
For du er garateret lige præcis som du skal være. Måske er du til drenge, samtidig med at du har det bedst med at have drenge som venner. Måske er du alligevel mest til piger, og måske er du faktisk både til drenge og piger. Selv om jeg godt kan forstå tanke om at der er en bestemt måde du helst vil være, fordi du oplever den som den bedste måde, så tror jeg du bliver nødt til at give slip på den tanke og så i stedet gå mere efter hvad der føles rigtigt.
På et helt grundlæggende område som eksempelsiv seksualitet tror jeg ikke på at vi kan ændre hvem vi er. Og derfor er det også vigtigt at tillade sig selv de følelser man nu engang har. For jeg tror ikke man å nogen måder bliver gladere for sig selv ved at tvinge sig selv ind i en bestemt identitet eller seksualitet, hvis det i bund og grund strider mod hvem man er.
Derfor vil mit råd til dig være at du ganske enkelt går i gang med at afprøve de her følelser. Hvis du oplever en lyst...så følg den. Lige meget om det handler om at kysse med en dreng eller en pige. Gør hvad du kan for at skubbe den her tanke om hvad der er det rigtige, og kun mærk efter i maven om det føles rart og godt lige nu og her.
Jo mere du afprøver og oplever i stedet for "kun" at tænke...jo klogere vil du helt sikkert også blive på hvad det egentlig er du er til.
Jeg håber du kan bruge mine tanker, og så håber jeg at du tør springe ud i det og afprøve dig selv lidt.
Bedste hilsner
Niels-Christian