Forbudte fristelser
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse. Jeg er en pige på 16 år. Jeg er ret moden, mange tror jeg er ældre end jeg er. Jeg har været i seng med en fyr, min eks. Udover det har jeg kysset med en del fyre - problemet er bare at mange af dem er ældre end mig, har kysset med en på 20, en på 25, en på 30 og en på 39. Foruden dem på min egen alder (eller 1-4 år ældre). Jeg falder hurtigt for ældre fyre, elsker at smile flirtende til flotte unge mænd. Nu er problemet bare at jeg er blevet forelsket, rigtigt forelsket, i min klaverlærer som er 41, gift og har to små børn. Han er helt fantastisk, og siden omkring november 2010 har jeg tænkt på ham hver dag, på at kysse ham, have sex med ham eller bare snakke med ham. Et af ugens højdepunkter for mig er når jeg skal til klaver, og jeg i en halv time kan sidde tæt på ham og lytte til hans stemme, se ham i øjnene og se hans flotte hænder spille på klaveret. Ind i mellem kommer han med kommentarer som godt kunne opfattes flirtende, han kan fx kommentere mit tøj eller med et glimt i øjet sige "nå, og nu skal vi vidst kaste os ud i kærligheden", når jeg skal spille et romantisk stykke. I dag sad vi så vores ben rørte hinanden længe og det gjorde mig helt rundt på gulvet. Jeg har i dag haft sidste time før sommerferien, så nu skal jeg ikke se ham før sidste uge af august, hvilket gør mig meget ked af det. Er det meget forkert jeg har følelser for en som er så meget ældre end mig? Jeg har fundet ham på facebook og overvejer at sende ham en besked i stil med: "Hej xxxx, fik vist ikke lige sagt det, men du så rigtig godt ud i dag! ;) Hav en fantastisk sommer, jeg glæder mig til at se dig igen." Hvad tror I han vil tænke hvis jeg skriver det til ham?? Og hvis jeg gør, hvordan skal jeg så afslutte.. Kys/kram/hilsen eller hvordan? Håber i svarer hurtigt! Pigen.

Svar:
Hej Pigen.
Tak for dit spørgsmål - jeg synes du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det og jeg vil gerne give dig et råd omkring "den forbudte fristelse".
For det første så er det helt normalt at piger og drenge kan få forelskelses-følelser for ældre mænd og kvinder. Det er naturligt og det er jo noget man ikke selv kan styre. Igennem livet vil du kunne forelske dig i eller have lyst til at forføre både ældre eller yngre mænd. Når man bliver tiltrukket af et andet menneske, så kan det føles meget magtfuldt og man kan næsten ikke tænke på andet - man får lyst til at udforske det. For hvad skal man ellers gøre af den nysgerrighed og længsel man kan føle. Jeg tror det er sådan du har det.
Som du selv skriver, så er der flere aspekter i denne situation. Du er forelsket i en noget ældre mand, han er gift og har to børn og han er din klaverlærer - og nu vil du gerne kontakte ham på Facebook - jeg tænker at det er fordi du håber på at i kan skrive sammen og holde kontakten over sommeren. Det kan jeg godt forstå, det er jo en af de måder man kan starte noget op på og det kan på en eller anden måde give en form for bekræftelse, hvis han skriver igen.
Jeg synes dog ikke du skal kontakte ham og jeg vil gerne forsøge at forklare hvorfor. Jeg vil bede dig overveje og tænke over; Hvad vil du have ud af kontakten på Facebook? Vil du blot have ham som Facebook-ven eller håber du på at i får startet en flirt, som kan ende i et møde, kys, sex og et forhold? Det kan måske være svært at overskue svarene, men det her er jo ikke bare en fyr du har mødt i byen, som du måske aldrig ser igen -så du skal forsøge at få et overblik over hvilke konsekvenser det kan få.
Du er 16 år og selvom du er moden, så kan det være svært at overskue konsekvenserne af en flirt, forelskelse, affære med en ældre gift mand. Dine følelser er store, forelskelse er smukt, dejligt og bare helt fantastisk, men det kan også gøre meget ondt og der er også et stort ansvar i det her, da det ikke kun handler om dig. Det handler nemlig også om at han har en familie, som har brug for ham. Kan man tillade sig at forsøge at forføre en mand, som har et ansvar for andre - nogle som vil savne ham, hvis han svigtede dem ved at lade sig friste af en anden kvinde?
Hvis du vælger at skrive til ham, så er der den mulighed at han synes det er ubehageligt, selvom han synes du er sød. Han er en voksen mand, som er bevidst omkring et professionelt forhold, hvor han er klaverlærer. Han ved at det vil være upassende at flirte alvorligt med dig. Måske svarer han, men det kan være fordi han ikke vil såre dine følelser.
Dine følelser er stærke og spændende ligenu, men de kan ændre sig hurtigt. Sådan er det for alle der bliver forelskede. Hvis du starter en flirt og han måske afviser dig, hvad sker der så? Skal du så have en ny klaverlærer? Den forbudte fristelse du oplever kan være uskyldig, men den kan også blive alvorlig og ubehagelig.
Jeg ved det er utrolig svært ikke at gøre noget ved de følelser man føler og jeg synes heller ikke du skal gå med dem helt for dig selv. Jeg synes du skal se om du kan snakke med din mor om det eller en anden voksen. Du er også meget velkommen til at logge på Cyberhus anonyme chat, hvor du kan snakke med voksne om hele situationen.
Jeg håber du har fået lidt svar på dine spørgsmål og at du får en skøn sommer.
Pas godt på dig selv og dit hjerte.
Sommerhilsner fra Bibi